جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

رسانه بن بست ملی

گزارش رادیویی با موسیقی سریال مشهور ترکیه ای عشق مم *نوع شروع می شود و گزارشگر رادیو با صدایی که انگار دارد حدیث تلاوت می کند ( صدابردار محترم هم یک نموره اکو به صدای او داده تا آسمانی تر بشود) اینطور می گوید :


همه چیز با ورود ماهواره به خانه ام خراب و ویران شد . دست های گرم همسرم هر روز سرد و سردتر شدند . اخلاق فرزندانم تغییر کرد و دخترهایم شروع کردند به پوشیدن لباس هایی که ...


 

 

 

سپس گزارشگر با مردی همصحبت می شود که همسرش را به خاطر رابطه با مردی دیگر به قتل رسانده و در زندان به سر می برد . از مرد می پرسد : به چه جرمی اینجایی ؟

مرد می گوید : زنم رو کشتم .

گزارشگر می پرسد : چرا ؟

و مرد قاتل می گوید : به خاطر خیانت ...


و اینجاست که شنونده باید خودش حدس بزند که حتما خانم خیانتکار تحت تاثیر سریال های ماهواره دست به خیانت زده است .


گزارشگر صدا قشنگ همانطور که دارد شعار هفته می خواند از ابتکار جالب امام جماعت یکی از مساجد تهران سخن می گوید .

امام جماعت :

مدتیه که ما طرحی در این مسجد اجرا کردیم که اهالی محل بطور داوطلبانه دستگاه ریسیور ماهواره شون رو میارن به مسجد و در عوض ما هم یک دستگاه ست آپ باکس ( گیرنده دیجیتال تلوزیون ) بصورت رایگان !!! تقدیمشون می کنیم . استقبال اهالی از این طرح فوق العاده بوده و ما اصلا انتظار همچین استقبالی نداشتیم . در حال حاضر تقریبا صد دستگاه ست آپ باکس بین اهالی تقسیم شده و حدودا صد خانواده هم اسم نویسی کردند که ما به دلیل کمبود نقدینگی نتونستیم بهشون گیرنده تحویل بدیم .



در این که برنامه های شبکه های ماهواره ای بعضا تاثیرات مخرب و منفی بسیاری بر خانواده ها و مخصوصا روی کودکان دارند شکی نیست .

اکثریت قریب به اتفاق سریال ها و فیلم های این شبکه ها هیچ سنخیتی با فرهنگ و اعتقادات مردم ما که عموما مذهبی هستند ندارند . بخش های خبری در پوشش اطلاع رسانی کاملا مغرضانه به سیاه نمایی می پردازند و طوری وانمود می کنند که انگار هیچ اتفاق خوبی در این کشور نمی افتد .


اما سوال اینجاست که آیا مردم انتخاب دیگری هم دارند ؟

صدا و سیما تا به امروز در مقابل این هجمه ها چه عکس العملی نشان داده است ؟


مدیران رسانه ملی تمام هم و غمشان را معطوف کرده اند به احداث فله ای شبکه های رادیو و تلوزیون گوناگون ...

کافیست تعداد شبکه های ملی و استانی و کانال های گوناگون متعلق به ایران را در ماهواره بشمارید . باور کنید ما از بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر شبکه تلوزیونی و رادیو داریم .

اما مشکل کجاست که هیچکس رغبتی به تماشای این برنامه ها ندارد و ترجیح می دهند همان شبکه های بی ناموسی و دروغگوی ماهواره را تماشا کنند ؟


نگاهی به اخبار بیندازید . آیا واقعا کشور ما انقدر گل و بلبل و است و ما توهم داریم که اوضاع اقتصادی و سیاسی و اجتماعی انقدر خراب است ؟ آیا بررسی مشکلات مردم شهرستان های کوچک محروم و حل مشکلات ریز و درشت مردم شهرهای بزرگ از گزارش لحظه به لحظه حوادث و رویدادهای سوریه و لبنان و فلسطین اهمیت بیشتری ندارد ؟آیا واقعا هیچ انسان ناراضی توی این کشور نیست که از یک چیزی گلایه یا انتقاد کند یا اینکه هست و میکروفون فقط به دست کسانی می رسد که رضایت دارند ؟ اگر از دریچه نگاه تلوزیون ایران نگاه کنید ایران امن ترین و آرام ترین و دل انگیز ترین کشور دنیاست و بیرون مرزهای این مدینه فاضله یک مشت قاتل و جانی و فاسد و بدکاره دارند کشتار و خونریزی و جنایت می کنند . 

راستی چرا هیچ شبکه ای مخصوص کودکان وجود ندارد که صبح تا شب کارتون و برنامه کودک نشان بدهد؟ چرا بعد از سی سال هنوز هم که هنوزه کسی که ساز توی دستش می گیرد باید پشت گلدان قایم بشود و بنوازد ؟

انصافا دیدن سه تار یا تمبک یا کمانچه که سازهای باستانی ما هستند انقدر هوسناک و تحریک آمیز است ؟ خنده دار نیست که هر روز هفته همزمان از چند کانال یک عالمه چشم بادامی دارند جیغ می کشند و به آسمان می پرند و همدیگر را می کشند ولی هنوز هم که هنوزه نشان دادن مسابقات بوکس از بخش های ورزشی ما ممنوع است ؟ مقوله ورزش زنان هم که خودش داستانی جداست ...


اشکال کار اینجاست که برنامه های تلوزیون ما هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارند و هیچ تلاشی هم برای جذب مخاطب نمی کنند . و برای معدود افرادی هم که با خلاقیت خود گامی برای آشتی دادن مخاطب با تلوزیون برداشته اند انقدر مشکل می سازند و چوب لای چرخشان می گذارند که بروند و بختشان را در حیطه ای دیگر بیازمایند .

مهران مدیری که سالهاست گذارش به جام جم نیفتاده است . عادل فردوسی پور هر هفته از این و آن فحش می خورد و دلال صدایش می زنند . رادیو هفت هم متهم می شود به همکاری با فتنه گران داخل و خارج ...


در این فضا جایی برای حرف جدید و هوای تازه نیست . اگر کسی به آقای ضرغامی انتقاد کند که تعداد پرسنل بعضی از شبکه هایش از تعداد مخاطبان بیشتر است، ممنوع التصویر می شود .

این تشکیلات نیازی به خون تازه و خلاقیت و نوع آوری و مخاطب محوری ندارد .

جایی برای آدمهای جدید و با استعداد وجود ندارد . نه تنها دنبال این افراد نمی گردند بلکه اگر خودشان هم داوطلبانه بروند دم در صدا و سیما به خاطر موی سر و پوشش و آرایش صورت ، عذرشان را خواهند خواست اما وقتی مجری چند ساله معنوی ترین برنامه این تلوزیون ( سحرگاه ماه رمضان ) خانم باز تیر از آب در می آید ٬ آب از آب تکان نمی خورد .

شیرمردهای پیر عرصه های هنر و موسیقی و ورزش یکی یکی در فقر و انزوا خاموش می شوند اما صدا و سیما درآمد میلیاردی خود را صرف جشن تجلیل و تقدیر و تشکر از سلحشورها و  

ده نمکی ها می کند .

باید قبول کنیم که صدا و سیما با این شیوه برنامه سازی و این رفتار جانبدارانه سیاسی و اعتقادی و با این همه امکانات و درآمد و بودجه راهی می رود که انتهای آن بن بست است .


 

 



+ گزارشی را که در ابتدای این پست از آن صحبت کردم چند روز پیش از رادیوی ماشین شنیدم . متاسفانه اسم مسجدی را که به جای ریسیور ، ست آپ باکس به مردم می دهد فراموش  

کرده ام  . لطفا اگر کسی خبر دارد اطلاع بدهد .در حال حاضر توی منزل یک ریسیور سوخته و یک ریسیور بلا استفاده داریم .

شاید حاج آقا قبول کرد یک ست آپ باکس مفتی به ما بدهد . شنیده ام شبکه آی فیلم سریالهای زیر خاکی خوبی نشان می دهد .




نظرات 21 + ارسال نظر
سحر دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 08:59

شبکه ما که فقط برای افراد 80 سال به بالا که اکثر قریب به اتفاق حواس 5 گانه شون رو از دست دادن به درد میخوره و بس!
سریال میسازن 3 ماه هر شب مردم رو مچل می کنن در نهایت تو قسمت آخر مشکلات تمام افراد توی سریال یا با مرگ حل میشه یا خودبه خود به رستگاری می رسن

فرزانه دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 09:19 http://www.boloure-roya.blogfa.com

مدینه گفتی و کردی کبابم.
از سال 88 تا حالا کلا تلویزیون نگاه نمی کنم. یعنی آآآی آرامش دارم. چند روز پیش خونه خواهرم اتفاقی چشمم به جمال اخبار وطنی روشن شد. فکر کنم اخبار استان تهران بود که گزارشگر خانم داشت از پیوند دست تو اطاق عمل گزارش تهیه می کرد. همچین حرف میزد انگار با میکروفون خودش داشت این عمل مهم رو انجام میداد.

مریم راد دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 10:59

یه شبکه داریم که فقط کارتون نشون میده
مثل شبکه نمایش که فقط فیلم نشون می ده ها.. اسم اش رو بلد نیستم اما یه شبکه ی اینطوری هست

اما با تمام حرفهاتون موافقم... اینکه شبکه های ملی عملا فقط وقت کشی می کنن و تایم پر می کنن. در کنار تمام افرادی که می تونن برنامه ها رو به نحو احسن پر کنن دیدن همچین چیزایی زجر آوره

مهمترین حذف شدن تلویزیون ما به صورت تدریجی از هال به پذیرایی و از پذیرایی به اتاق و از اتاق به ایوان و احتمالا از ایوان به انباری و بعد هم بخشیدن اش همین بوده.

مثلا در سه روز تعطیلی پشت هم اگر انتظار یه فیلم یا برنامه خوب داشته باشی ... همچی با کله به سنگ می خوری که حالت سر جاش بیاد و دیگه همچین انتظاراتی نداشته باشی...

جزیره دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 11:11

اقا ادرسشو به ما هم بده لطفا، چندین وقته بابام میگه ریسیور و با دستگاه دیجیتال عوض میکنیم ولی هیشکی داوطلب نشده:دی،البته داداشم داوطلبه ولی بابام میگه به تو نمیدیم:دی

ولی انصافا پست خوبی بود،اولشو که خوندم خواستم بیام بت بگم چقدر جدیدن اعتراضی پست مینویسی ولی خب حرف حق و خوب گفته بودی.
چندوقت پیش یه نوشته ی مغرضانه درمورد رادیو7 خوندم واقعن ناراحت شدم،اصن بدم اومد یه لحظه از ادمای بیماری که فکرشون اونقدر بیماره که همه چیزو سیاه سفید میبینن دیگه

راستی من تعریف برنامه های شبکه های دیجیتالیمونو زیاد شنیدم. یه شبکه پویانمایی هم داره فقط واسه بچه ها برنامه کودک پخش میکنه،اخرشم ساعت 10 فک کنم یا 11،دقیق یادم نیست، لالایی میخونه خیلی باحاله:دی، شبکه آی فیلمش هم فیلما قدیمی میزاره.کلا شبکه های جالبی داره که اخبار پخش نمیکنن

فالگیر دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 12:00 http://www.falgir64.blogfa.com

سلام
من شما رو به صحبتهای آقای رائفی پور با موضوع " غرب و رسانه" و "سبک زندگی ایرانی" و "هالیوود" به جای گوش دادن به برنامه های آبکی رادیو تلویزیون داخل دعوت میکنم. اتفاقا این بحثها رو صوتی هم داره. اگر ماشینتون فلش خور هست میتونید هم گوش کنید هم تو ترافیک کلاچ و ترمز.
ضرغامی خودش احساسی و جوگیره صداوسیما رو هم مثل خودش بار آورده.
آی فیلم هم نیمی سریال زیر خاکی های خوبش رو تموم کرده.از پدرسالار ، روزگار جوانی ، روزی روزگاری ،درپناه تو ،خانه سبز،امام علی،سربه داران و ... . البت هنوز خاله سارا، در قلب من ، آیینه ها،آیینه عبرت ،سلطان و شعبان رو نذاشته.الان کهنه سوار و هزار دستان هم در حال پخشه.
شما چطور ماهواره داری و آی فیلم رو ندیدی؟!تنها شبکه بدردبخوری که تو استانی ها هست همین آی فیلمه.البته نه بیست و چهار ساعت.
به آرم دقت کردی؟! یه لا این ور یه لا اونور .نه شرغی نه غربی اما فعلا یا جومونگ یا سریال پزشکان و پرستاران. این تناقض بعدها بزرگ میشه و عقده میشه و فتنه مینامند و بعدش تو یه چاله مستطیلی خاک میشه و این داستان ادامه دارد ...

آذرنوش دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 12:18 http://azar-noosh.blogsky.com

سریالای آی فیلمو خیلی دوست دارم...
در مورد ماهواره هم در حد متعادل خوبه اما بعضیا واقعا دیگه خیلی زیاده روی میکنن مخصوصا جلوی بچه هاشون!

سایه دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 12:22

ای وای بابک خان اگر بدونید چه بودجه های فوق کلانی صرف می کنند برای مقابله با شبکه هایی مثل من و تو و ... و اخرش هم هیچی به هیچی . کلا باورتان نمی شود...
راستش من توی خیلی از پژوهش های سازمانی مختلف همکاری می کنم. از این دست پروژه ها با حقوق های خوب هم کم نداشتیم. حیف که نمی توانم اسم ببرم و دقیق بیان کنم. ولی توی همین اوضاع، بودجه هایی به این جور پروژه ها میدن که اون سرش ناپیدا. بعدش ما به هر نتیجه ای بخواهیم برسیم میگن اینو نگین، اونو که نمیشه گفت و ... .
اصلا نتیجه رو از قبل مشخص کردن و بعد ما رو به کار می گیرن. بعد اینقدر از سر و ته کار بچه های ما میزنن که هیچیش نمی مونه!
چه گویم که ناگفتنم بهتر است!!

نماد دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 14:00 http://dalvandclub.ir

رو راست بودن و به مردم راست گفتن تنها و تنها راه جلب اعتماد مخاطب است بیش از نود درصد فرارها از رسانه ملی (؟؟!!) و پناه بردن به رسانه های که خیلی همخوانی فرهنگی با ما ندارن بخاطر عدم صداقت این رسانه باشه البته این عدم صداقت و حفظ مصالحه ملی در همه دنیا هست و ما مثل بقیه موارد بازهم از اون ور پشت بوم افتادیم و آشمون خیلی شور شده.

خانوم رنگین کمان دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 14:36 http://sabze-asemooni.blogfa.com


اینجا جایی هست ک برای راحت زندگی کردن یا نباید بفهمی یا بایستی خودتو بزنی به اون راه!:-(
والا من ک نه از شبکه های استانی لذت میبرم و نه از ماهواره! از سال 87 تا حالا فک نکنم جمعا 100 ساعت پای تلویزیون نشسته باشم,تک و توک برنامه هایی ک با روحیاتم سازگاره رو میبینم
ب تظرم هرکدوم از اینا همونطور که گفتی به شدت سیستم اغراق آمیزی رو پیش گرفتن,البته در راستای دستیابی به اهداف متفاوت!


قلمت رو دوست دارم ! امیدوارم موفق و سربلند باشی دوست من

بهار دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 15:30

آقای اسحاقی
آی فیلم رو میتونین از طریق ه ا ت ب ر د هم بگیرین.ما چندین ساله از همین طریق این شبکه رو داریم
با تمام حرفاتون هم موافقم ولی تو این مملکت اینقدر مشکلات بزرگی هست که حل نشده باقی مونده که رسانه ملی توش گمه
یه زمانی تو اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 تلویزیون یه تکونی به خودش داده بود و سریال های جالبی پخش میکرد ولی الان سالهاست که مثل اصحاب کهف به خواب رفته و حالا حالا ها هم قصد بیدار شدن نداره

دختری از یک شهر دور دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 17:33

از وقتی ۷ سالم بود رسیور گرفتیم از این آنالوگ ها! اون زمونها فقط ترکیه رو داشتیم و با آههنگهای اونا و با حرفها و سریالهای اونا بزرگ شدیم توو خانواده ما هم خدا رو شکر هیشکی زنشو نکشته به خاطر این سریالها!! من از همون اول با تلوزیون ایران بیگانه بودم! یعنی ما اصلا ایران و نگا نمیکردیم! فیلمهای مهران مدیری رو که دوست نداشتم! مثلا با این شبهای برره که یه عالمه کلمه عجیب وارد زندگیمون کرد یه بار هم استفاده نکردم! اون موقع ها بچچه ها توو مدرسه به زبون برره ای حرف میزدن اما من خوشم نمیومد! تنها سریالی که از مهران مدیری دیدم باغ مظفر بود! بخاطر فرزاد حسنی و ... هم نشسته ام پشت تلوزیون ایران که کوله پشتی ببینم! مسئولان همیشه چرت و پرت گفتن الان هم این حرفها جدید نیست!

حامد دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 20:35

سلام
حاجی
رسیورتو حروم اینا نکن
دیش ماهوارتو اگه روی هاتبرد تنظیم کنی آی فیلم و هم نشونت میده دیگه بهتر از این؟؟؟

[ بدون نام ] دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 20:49

ئسلام نویسنده محترم وبلاگ خوبی داری اگه مایل هسی وبلاگ منو به نام
(دانلود کتاب موبایل..::گل سرخ::..)
لینک کن و بعد در قسمت نظرات به من اطلاع بده تا شمارو لینک کنم.متشکرم
www.redrose-ebook.blogsky.com

باغبان دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 22:32 http://laleabbasi.blogfa.com


مطلب رو خوندم نمی دونم چرا همش این شعر حافظ میاد سر زبونم کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور!!!
فقط من یه چیزی بگم نخندینا!! من الان متوجه عکس هدر شدم!!! بعد اینهمه وقت که میام اینجا
یاد یه سریال خارجی افتادم که بچگی هام دیده بودم پسره وسط تابستون ساعت که زنگ می زد از در پشتی ساختمون می رفت بیرون و اونجا پر از برف بود!!

ف رزانه دوشنبه 14 اسفند 1391 ساعت 23:25

واقعا گل گفتین. نه اینوری درسته نه اونوری...

ما توی عمرمون فقط یه ماه ماهواره گذاشتیم چون از بس توش سیاه نمایی و دروغ دیدیم و شنیدیم حالمون بهم خورد جمعش کردیم

اینطرف هم که یه جور دیگه حال بهم زنه فقط همه چی آرومه نشون میده

[ بدون نام ] سه‌شنبه 15 اسفند 1391 ساعت 23:36

اقا شبکه پویا ! یه کارتون داره به اسم شکرستان به صد تا کانال زاغارت ملی و استانی میارزه

ماجراهای مریمی چهارشنبه 16 اسفند 1391 ساعت 12:03 http://merrymiriam.persianblog.ir/

والا من نه این‌وری‌م نه اون‌وری
نه همه‌ی برنامه‌های اون‌وری خوب‌ه، نه همه‌ی این‌وری‌ها بد ن!
البته کل صحبت شما رو قبول دارم اما یه چیزی هم هست: خود من واقعا رغبت نمی‌کنم سریال‌های ماهواره رو ببینم چون خیلیاشون رسما حتی داستان هم ندارن و فقط با دکور و لباس میخوان چشم بیننده رو پر کنن. ایضا وقت‌ش رو!

و واقعا ترجیح میدم بشینم آی‌فیلم و تماشا ببینم و حداقل یه کم سریال‌های قدیمی‌تر رو ببینم و بخندم!

جالب‌ه که شبکه‌های ما ساز رو پشت گلدون قایم می‌کنن. بعد جام جم همونا رو نشون میده :دی

به نظرم بدآموزی ماهواره خیلی بیشتر از چیزی‌ه که در نگاه اول به نظر میاد. حتی برای آدم‌بزرگا! یه بار یکی ازم پرسید "فلانی خوب‌ه؟ هنوز با شوهرش‌ه؟"
گفتم این الان احوالپرسی‌ه؟

یعنی انقد این سریالا رو دیده، دیگه براش عادی شده که آدم هر روز با یکی باشه. اینا قصه نیست. من خیلی دیده‌م!

روناک چهارشنبه 16 اسفند 1391 ساعت 15:19

پستتان مبتکرانه و خلاقانه بود
آقای اسحاقی یک چیزی بگویم بگذارید به حساب شوخ طبعی آنی ام .عنوانتان ironyدارد ."واقعا نمیدانم معادل فارسی اش چه میشود".ولی عنوان را که خواندم به تنها چیزی که فکر نکردم حمایت از کودکان بود.
******
ستاره ها تقدیم شما برای مهربانی و نوع دوستیتان

روناک چهارشنبه 16 اسفند 1391 ساعت 15:21

(:

ستاریان چهارشنبه 16 اسفند 1391 ساعت 15:22 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
جایی که رسیور گرفته و دستگاههای دیجیتال میدهد یکی از مساجد تهرانپارس است که در اینجا می توانید عکسهایش را ببینید:
http://www.entekhab.ir/fa/news/69609/تصاویر-عجیب-ترین-طرح-جمع-آوری-ماهواره-آمد

صدف چهارشنبه 27 شهریور 1392 ساعت 12:57 http://sadafmkh.blogfa.com

با شما موافقم اساسی !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد