جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

مسافر کوچولو و مقوله بغرنج ورزش

من یک مسافر کوچولو هستم و تازه به سیاره شما آمده ام .

اعتراف می کنم که شما آدم ها ، موجودات عجیب و غریبی هستید .

چند وقتی  مهمان شما هستم و خاطراتم را برایتان می نویسم ....

 

امشب می خواهم در مورد یک چیز خیلی پیچیده به نام ورزش صحبت کنم .

 

موریل عزیز !

آدمهای کره زمین یک چیز خیلی خوبی دارند به اسم ورزش

آدمها معمولا دوست دارند بی حرکت بمانند و استراحت کنند

یا کارشان طوری است که مجبورند بی حرکت بمانند

و به همین خاطر بدنهایشان شروع می کند به تنبل شدن

و غذاهایی که می خورند تبدیل می شود به چربی و دمبه

البته بعضی کارها هم هست که بدون حرکت نمی شود انجام داد

مثلا  حمالی  که شغل خیلی خوبی است و آدم در آن دائم حرکت دارد

اما همه آدمها  ترجیح می دهند کارهای بی تحرک انجام بدهند

مثل سعید که هر روز پشت میزش با کامپیوتر کار می کند

اما می گوید شغلش از حمالی بد تر است

ولی زورش نمی رسد حتی یک کمد را جابجا کند

ولی  امان الله  که خیلی  آدم خوبی است و حمال است  می تواند یک یخچال بزرگ

را روی دوشش بگذارد و ببرد طبقه چهارم خانه سعید

و من اینها را وقتی داشتند جهیزیه نیلوفر را می چیدند خودم دیدم .

 

 

 

آدم ها برای اینکه بدنهایشان تنبل نشود و زود نمیرند ورزش می کنند

ورزش یک کارهایی است که خیلی خوب و خنده دار است

یک جورهایی مثل رقص می ماند

و من صبحها وقتی به پارک می روم از دیدن آدمهایی که ورزش می کنند خیلی می خندم

چون خیلی چاقالو هستند و معمولا پیر هستند

و یک چیز عجیب در مورد آدمها همین است

که وقتی  پیر و چاقالو می شوند  سلامتی برایشان مهم می شود

و وقتی جوان و لاغر هستند به آن اهمیت نمی دهند .

 

من تا چند وقت پیش فکر می کردم ورزش خیلی چیز خوبی است

و خوشحال شدم که بالاخره شما آدمها یک کار خوب هم انجام می دهید

اما حالا یک مقدار گیج شده ام و شک دارم که ورزش کار خوبی باشد

مثلا یک ورزشی هست به اسم شطرنج

که دو نفر می نشینند پشت میز و آن ورزش را می نمایند

ولی با هم حرف نمی زنند و  تکان هم نمی خورند

و من نمی فهمم با این ورزش چطوری بدنشان سلامت می شود .

 

یا ورزش اسب سواری که  در حقیقت اسبها در آن ورزش می کنند

ولی جایزه را به اسب سوار می دهند نه اسب بیچاره .

(البته اسب سوار هم بیچاره است چون جایزه را به صاحب اسب می دهند )

 

یا ورزش اتوموبیل رانی که من اصلا متوجه نمی شوم چرا اسمش ورزش است

آن آدمی که توی ماشین لم داده است  و حرکت نمی کند و اسمش راننده است

با این ورزش به جای اینکه به سلامتی خود کمک کند و عمرش طولانی بشود

بیشتر  دارد سلامتی خودش را به خطر می اندازد .

 

یا ورزش تیر اندازی که آدمها به سمت یک چیز گردی تیر می اندازند

امکان دارد که چشم آدم ضعیف بشود ولی کمکی به سلامتی آدم نمی کند .

 

از این طور ورزشهای الکی خیلی زیاد هستند  و فقط اسمشان ورزش است

 

اما در بین ورزشها یک چیزی به اسم فوتبال هست که از همه آنها عجیب تر است

و 95 درصد آدمها آن را دوست دارند .

بعضی از آنها حتی بلد نیستند دوتا روپایی بزنند ولی اسم همه فوتبالیستها را بلدند  .

من اول ها اصلا از این ورزش خوشم نمی آمد ولی بعدتر خیلی خوشم آمد .

چون خیلی بامزه  و خنده دار است .

من چند بار با مملی به استادیوم رفتیم و در آنجا خیلی به ما خوش گذشت .

آدمهایی که به استادیوم می روند  دو دسته هستند .

یا استقلالی یا پرسپولیسی  و به همدیگر فحش می دهند .

ورزش برای استقلالی ها و پرسپولیسی ها اصلا مهم نیست و فقط رنگ ها برایشان مهم  است .

چون استقلالی ها از رنگ آبی و پرسپولیسی ها از رنگ قرمز خوششان می آید .

مملی چون استقلالی است و من او را دوست دارم من هم استقلالی شدم

و چون  از رنگ قرمز خوشم می آید 

از الناز شاکر دوست را که شوهرش دروازه بان پرسپولیس است خوشم می آید

دوست داشتم که پرسپولیسی هم بودم

اما مملی می گوید  که نمی شود آدم هم پرسپولیسی باشد هم استقلالی

آدمهایی که توی استادیوم می آیند اصلا ورزشکار نیستند

چون همه سیگار می کشند  و خیلی هایشان چاق هستند  .

 

در ورزش فوتبال یک آدمی هست به اسم داور که خیلی بیچاره است

و من همیشه دلم برایش می سوزد . چون هروقت که سوت می زند

یا استقلالی ها یا پرسپولیسی ها به  مادر او فحش می دهند .

و یا به خودش می گویند : شیر سماور تو پورت داور        

 ومن اینکار را دوست ندارم   .

 

آقا رضایی می گوید ورزش یک چیز ی است که

آدمهای سیاستی برای سرگرم کردن و فکر نکردن آدمها درست کرده اند .

اما به نظرم اشتباه می کند چون خیلی از همین  آدمهای سیاستی  برای اینکه معروف بشوند

و مردم از آنها خوششان بیاید  خودشان را به ورزش  وصل می کنند

و خیلی از آنها از همین ورزش  کلی پول در می آورند .

 

مثلا اگر ما به به جام جهانی برویم همه مردم خوشحال می شوند

ولی اگر نرویم  به عمو محمود و دوستهایش فحش می دهیم .

یا اگر توی یک شهری کارخانه وجود نداشته باشد هیچ کس خبر دار نمی شود

ولی اگر کفپوش سالن ورزشی آن  خراب بشود

عادل فردوسی پور می فهمد و آبروی آدمهای سیاستی آن شهر می رود .

 

خیلی از آدمها از همین ورزش آمده اند سیاستی شده اند

مثل آقای دهقان که ابرو کمون است و قبلا گوینده اخبار ورزشی بود

و حالا نماینده  مجلس است .

 

یا برادران  خادم  و علیرضا دبیر و هادی ساعی که  قبلا ورزشکار بودند

اما الان توی شورای شهر هستند .

در ضمن خیلی از آدمهایی که در زمان جنگ خیلی برای کشورشان زحمت می کشند

وحالا که جنگ تمام شده ممکن است حوصله آنها سر برود می توانند بیایند توی ورزش زحمت بکشند .

 

مثل سردار آجرلو  که آدم هر وقت قیافه اش را می بیند هوس می کند برود با ژیلت ریش خودش را بزند

(البته مسافر کوچولو ریش ندارد )

یا عزیز محمدی که وقتی عصبانی می شود آدم خنده اش می گیرد .

یا خیلی های دیگر که من اسمشان یادم نمی آید .

 

موریل عزیز !

در مجموع ورزش مقوله خیلی بغرنجی است

و آدمها اسم خیلی از تفریحات خودشان را هم گذاشته اند ورزش

مثلا اگر شطرنج  ورزش باشد پس لابد هفت خبیث و چاربرگ و تخته نرد هم ورزش است

تازه کیفش بیشتر هم هست .

راستی 23 مهر ماه استقلال و پرسپوبیس بازی دارند

مملی گفت از تو بپرسم می توانی  یک کاری کنی تا استقلال به پرسپولیس شش تا گل بزند ؟

اما لطفا اگر می توانی  اینکار را نکن

چون الناز شاکر دوست گناه دارد .

 

نتیجه گیری :

توی یک استادیوم نه آن آقاهایی که ریش دارند و  توی اتاق شیشه ای می نشینند ورزشکار هستند

نه تماشاگرانی که برای تخمه خوردن و فحش دادن به استادیوم آمده اند

نه فوتبالیستها که برای رفتن به خارج و پول در آوردن و ماشین خریدن دنبال توپ می دوند .

فقط توپ جمع کن ها و داور ها هستند که دارند ورزش می کنند .