جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

احسان

پیش بینی ما از تعداد مهمان های مراسم چهلم پدرم درست نبود . تقریبا دویست تا بسته زیاد آمده بود . آبمیوه و خرما مشکلی نداشت اما موز و کیک یزدی زود خراب می شدند . پسر عمه ام گفت بسته ها را بگذار پشت ماشین من میدونم کجا ببریم .


خانم ش مادر یک بچه عقب مانده ذهنی بود . وضع مالی بدی نداشت . یک خانه سه طبقه توی شهرک ما داشتند و دستشان به دهنشان می رسید . دلش نمی خواست بچه اش را بدهد بهزیستی . خودش تر و خشکش می کرد . بعد هم زندگی و تمام مال و منالش را وقف بچه های عقب مانده کرد . چند سال پیش هم به رحمت خدا رفت . خانه اش حالا شده مرکز نگهداری از سی - چهل کودک عقب مانده ذهنی .

پسر عمه ام می گفت : اوضاعشان اصلا خوب نیست . وضع غذاهایشان مناسب نیست . ارگانی حمایتشان نمی کند و هرچه دارند از کمک های مردمی دارند .

می گفت : پول کافی برای تمیز کردن و نگهداری از بچه ها ندارند .

می گفت : وارد که می شوی بوی بدی می آید که آدم را از رفتن باز می دارد .

می گفت : گوشت و میوه دیر به دیر می خورند طفل معصوم ها


بسته ها را بردیم و دادیم به همان موسسه

شاید هیچکدامشان دعا بلد نباشند اما لبخندهایشان موقع پوست کردن موزها و نوشیدن آبمیوه و خوردن کیک یزدی برای روح پدرم حداقل دویست بسته لبخند آورده بی شک ...


باجناقم امشب می گفت خرج ده شب نذری محرم امسال هیاتشان شده است تقریبا سی و پنج میلیون تومان .

هر سال نزدیک محرم کسبه و اهل محل و بچه هیاتی ها پول جمع می کنند و هر شب دویست / سیصد نفر را نذری می دهند .  سی و پنج میلیون تومان کم پولی نیست .

با آن می شود خرج یکسال همچین موسسه ای را داد

که بچه های عقب مانده آن هفته ای چند بار گوشت بخورند و میوه

با آن می شود جهیزیه دو تا عروس را جمع و جور کرد

با آن می شود پول پیش خانه دو تا جوان دم بخت را داد

با آن می شود یکی دو تا بدهکار را از زندان بیرون کشید

با آن می شود گره از زندگی چند نفر نیازمند باز کرد

با آن می شود خرج تحصیل یکسال پنجاه تا دانش آموز را داد

با آن می شود برای یک پدر بیکار کاری مهیا کرد


با سی و پنج میلیون تومان خیلی کارها می شد کرد اما

دویست / سیصد نفر که دستشان به دهنشان می رسید ده شب سیر شدند . همین


امیدوارم امام حسین (ع)

امامی که دوست دارانش او را سرور آزادگان جهان می دانند

امامی که برای دفاع از مظلومان قیام کرد و از جانش گذشت

از این خرج ها و نذری ها راضی باشد

و لبخند به لبش آمده باشد .




+ متوسط هزینه نذری های ماه محرم



نظرات 23 + ارسال نظر
سمیرا یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 08:17 http://nahavand.persianblog.ir

امام حسین اگه الان بودند رو بر می گردوند از چنین هوادارانی...امام حسین برای دفاع از دین جون داد دینی که میگه اگر شب بخوابید و همسایه تان گرسنه باشد مسلمان نیستید! اما کو گوش شنوا؟ نذری می پزن و میدن به از خودشون سیرتر..برای پز ..برای خودنمایی...برای نمایش برنج دم سیاه و روغن کرمانشاهی و گوشت تازه شون..برای به رخ کشیدن تزئین شله زرد و سیب زمینی کنار قیمه شون....و برای هزار و یک دلیل جز امام حسین....این شبها و روزها خیلیا منتظرن خیلیا دلشون یه بشقاب غذای گرم میخواد و نمیرسه بهشون...من کسانی رو میشناسم که ماه که سهله سالی یکبارم غذای درست نمیخورن...و ما غافلیم....خیلی غافل....

ایشالا که درست میشه

دل آرام یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 09:29 http://delaramam.blogsky.com

به خدا آدم لال میشه اینهمه خرج رو میبینه. همیشه پیش خودم میگم شاید دلشون میخواد مردم رو مهمون کنن به غذا، اما آخه یه شب، دوشب، بقیه اش رو ببرن برای اونهایی که واقعا نیاز دارن... خرجش رو بدن به بچه هایی که سال به سال حتی رنگ این مدل غذاها رو نمیبینن.
فکر میکنم خیلی ها برای نما نما کردن اینهمه غذا میدن. واگرنه اگه برای ثواب و نیت خیر باشه، کی بهتر از آدم های کم بضاعت... کدوم لبخند شیرین تر از لبخند بچه های طبقه ضعیفه...

مسلما اگه ریا و تزویر و خودنمایی توش دخیل باشه اون هیات داره راه رو اشتباه میره

دل آرام یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 09:30 http://delaramam.blogsky.com

به به عکستان را هم دیدیم. بسیار هم شیک، بسیار هم مجلسی

سپاس

آفو یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 09:38 http://asimesar.blogfa.com/

جایی خوندم میلیاردها تومان خرج این مراسمایی میشه که برای امام حسین گرفته میشه و محرم . رییس خودمون میگفت برادرش دهه اول محرم توی تهران هییات دارند و چقدر پول خرج هییات میکنه و هر شب یه گوسفند زمین میزنه ... میگفت اینطوری خمس مال اش رو هم پرداخت میکنه ... من که حوصله ندارم با امثال اینا بحث کنم ولی واقعا فکر میکنم چقدر اون پول ها میتونه کمک آدم های نداری باشه که واقعا صفر اند ...
همون جهیزیه ، همون پرداخت بدهی ها ، همون ایجاد شغل برای یه آدم دست خالی ، همون ... همون ... همون ...
زیادند آدمایی که واقعا ندارند و با نداری و بد بختی زندگی میکنند و این نذری ها فقط آدمهایی مثل طبقه ی خود ِ نذری دهنده رو سیر میکنه ...
میمونم گاهی که این همه هیاات و زنجیر زن و ... چقدرش با خلوص نیت ِ ...
امام حسین انشالله همه رو واقعا حسینی کنه

نمیشه هیچ چیز رو عمومیت داد اما خیلی ها رو میشناسم که سیصد و پنجاه و پنج روز سال خون ملت رو تو شیشه میکنن و با خرج دادن و خرج کردن تو این ده روزه هم خودشون رو خوب جلوه میدن و هم تو خیالشون گناهانشون رو پاک میکنن

دیبا یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 09:41

ما یه خانواده ی 4 نفری هستیم. روز شب عاشورا برای ما 9 پرس غذا آوردن. این در حالیه که شکر خدا ما بهترش رو همیشه می خوریم و نیازی به غذای نذری نداریم.

نوش جان
سفره تون پر برکت

سکوت یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 09:54

آقا نظر منم همینه که چرا اون آقایی که توی این مراسمات برای دادن یه وعده غذا و یا بیشتر سر از پا نمیشناسه و اینقدر دلش میخواد مردم بگن فلانی نذری میده و ازش تعریف کنن، توی یه وقت غیر از محرم جونش بالا میاد تا یک ریال به کسی کمک کنه؟

اوه چند تا پست گذاشتی و من نبودما. اصلا هم که یه سراغی نمیگیری

مسلما کار خوب و احسان زمان خاصی نداره و باید مدام باشه

بولوت یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 11:24

هر وقت این فکرا و حساب کتابا به ذهنم میرسه. یه چیزی اون گوشه ی ذهنم هست که میگه از کجا معلوم؟ شاید اونم اینطوری راضی تره!
وقتی این همه کرامت ازش نقل میکنن. کرامت این که بیاد به خواب چهار تا روحانی کله گنده و بگه من راضی به این کارا نیستم رو هم داره دیگه.

راستش درست متوجه منظورت نشدم بولوت

رضوان یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 11:41

سلام. روح پدر بزرگوارتون شاد باشه.
فلسفه پخت و توزیع غذای محرم برای اینه که خانم خانه بتونه از آشپزی فراغتی داشته باشه و به عزاداری بپردازه چه نیازمند چه بی نیاز. اگر درست گفته باشم اولین بار پخت غذای مراسم عزا را امام سجاد پایه گذاری کردند برای بانوان عزادار. بعد هم مردم به شکل نذری این رویه را ادامه دادند.
اینکه هر کاری باید به شکل درست و اصولی انجام بشه حرفی توش نیست، اینکه باید اسراف نباشه، ریا نشه، ابزار چشم و هم چشمی نشه و به حاشیه (تجهیزات مجلل دسته عزاداری و مخارج بی مورد و...) نره، تجمل گرایی داخل ماجرا نشه و...
اما اصل کار (عزاداری و برگزاری هیات و مجالس) درسته و به شیوه درست هم باید انجام شه. هر کس هم از خودش شروع کنه.
منتهی باید روشنگری بشه و شیوه درست ترویج بشه. نذری گرفتن به اندازه نیاز و نه بیش از حد. دنبال عزاداری بودن نه سرگرمی و خیابون گردی در ایام محرم. خرج دادن به اندازه عزاداران داخل مجلس و نه کل محل که بعد عزاداری سر میرسن. فرهنگ سازی درباره بهسازی شیوه نذری دادن و تحویل وجه نذورات و یا مواد مورد نذر به بهزیستی، خیریه ها، محلات و افراد نیازمند.
رعایت نظافت خیابون ها از ظروف یکبار مصرف توسط خود مردم.
توزیع بروشوری، مجله ای و... برای آگاهی مردم و روشن کردن فلسفه عاشورا و مسائل مربوط بهش.

ممنون بابت نظرت

رضوان یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 11:42

ادامه...
ضمن اینکه مردم خیلی از مخارج دهه محرم رو صرف امور خیر و کارهای مفیدی که شما اشاره کردین بکنن در طول سال هم از هزینه های اضافی (تفریحی، نیازهای لوکس و زاید، مخارج بی مورد برای مارک بازی ، ریخت و پاش ها و مهمانی دادن های پرخرج و ....) میتونند این کار رو بکنند.
اینکه مردم با پرداختن به حواشی اصل کار رو زیر سوال میبرند مشکل از رویه ماست.
همین که شما این قدم درست رو برداشتین در مراسم پدر مرحومتون هم قابل تحسین و تقلیده.

ممنون رضوان

صدیقه (ایران دخت) یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 14:27 http://dokhteiran.blogsky.com

این حسینیه ای که میگی خیلی کوچیک و جمع و جور بوده که این قد خرجش شده.
کاش یکم از حسین واقعی رو میشناختیم این شبا ... محرم که میشه فک کنم بیشتر فاصه مگیریم از حسین و آرمانش !!!!

ایشالا که درست میشه

مومو یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 16:21

100% موافق فرمایشتونم!
اما کو گوش نوا؟

تشکر

فرشته یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 17:27

من همین قضیه رو تو خانواده گفتم و اینکه کاش به جای نذری دادن کمک میکردیم به اونایی که نیاز دارن...به جای اینکه یه شب به 200 تا آدم سیر شام بدیم گوشت یه ماه چند تا خانواده رو بدیم...
و خب اتفاقی که افتاد این بود که با من طوری رفتار شد که گویا زشت ترین حرف دنیا رو زدم...

خب تغییر دادن افکار آدمها کار سختیه

رضوان سادات یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 19:45 http://zs5664.blogsky.com/

من همون رضوان آرزوی آرزوها هستم ازین پس با نام "رضوان سادات"کامنت میذارم لطفن درجریان باشید
چون رضوان ها جمعشون زیاد شده!!!!

یکی مث اینکه خیلی از دیسلایک کردن کامنتها خوشش اومده همه رو دیسلایک کرده

منظورم ازکامنت خط دومم این بود که رسیدگی به این مکانها از طرف مردم کمه یکیشم خودم!!!!

elham kheirandish یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 19:50 http://elham-samaneh.persianblog.ir/

سلام
میشه لطف کنید آدرس اون موسسه رو برای من بفرستید

الهام جان متاسفانه اسمش رو نمیدونم
فاز یک اندیشه اواسط خیابون دوازدهم غربی
از کسبه بپرسید نشونتون میدن

سارا یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 20:12 http://haleman1.blogsky.com

ماهم اولا مثل شما فکرمیکردیم که با این پولا میشه چه ها کرد...ولی به قول یه نفر اولا برای تبرکش و ماندن این سنت باید این چنین نذری هایی ادامه دار باشه برای عموم مردم بعدشم همین عموم مردم این مدت به قول شما ده روز هوا که نمیخوردن بجاش اینو خوردن و لزوما اینطوریم نیست که حالا بگی هر نذری لزوما همش میرسه به ادمهای سیر و دارا

هیچ چیز قطعی و صد در صد نیست سارا
مطمئنا آدم های نیازمند واقعی هم این وسط شکمشون سیر میشه
من با اسراف مخالفم
و به شخصه فکر میکنم که آدم اگر از خدا حاجتی داره و به حاجتش میرسه بهتره اون پول رو در مسیر بهتری هزینه کنه
نظر شخصی منه و همونطور که میگی خیلی ها به چشم سنت نگاهش میکنن و موافق نیستن

غریبه یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 22:07

من نمیدونم چرا وقتی اسم خدا ،پیغمبر و امام میاد همه اقتصاد دان میشن یه دفه!
جاهای دیگه پولارو دور میریزید عیب نداره؟
نذری دادن میشه هدر دادن پول؟
اول اینکه امام حسین هیشکیو مجبور نکرده نذر کنه
بعد نذرش قبول بشه مجبور بشه بره نذری بده
دو اینکه نذری دادن یه بحثه اینکه نذری رو کی بخوره یه بحثه دیگه
نذری دادن خوبه
نذری خوردن آدم سیر خوب نیست یا بهتره بگیم در اولویت نیست
چون خیلیا نذری رو به خاطر گشنه بودن نمیخورن(شمارو نمیدونم)
و اینکه شما که لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره؟
همینجا یه فراخوان بده
اینایی که میان وبلاگ نویسی میکنن
اینترنتشون رو قطع کنن و هزینه ماهانشو واریز کنن به حساب یه یتیم خونه!
اولشم از خودت شروع کن

مطمئن باش وبلاگت آپ نشه هیشکی نمیمیره
با پولشم یکی میتونه ادامه تحصیل بده

من نگفتم نذری دادن میشه هدر دادن پول
و نگفتم که امام حسین کسی رو مجبور کرده
اما خیلی از این نذری ها هم برای خوشحال کردن امام حسین نیست
اینو مطمئنم
حرفم این بود که این هزینه ها رو میشه طوری خرج کرد که انسان های نیازمند واقعی ازش استفاده کنند . مطمئنم اینطوری خدا راضی تره
من به قدر وسعم پولی رو که می خوام احسان بکنم در راه درست خرجش میکنم .
نمیدونم بنیاد کودک رو می شناسید یا نه؟
افتخار دارم که هر ماه هزینه تحصیل سه تا دانش آموز نیازمند رو تقبل می کنم و اگر خدا بهم پول بیشتری بده بچه های بیشتری رو قبول خواهم کرد .
هرکس مختاره تا پولش رو هر طوری که دلش می خواد خرج کنه
خدایی که من میشناسم با اینطور اسراف و ریاکاری که باب شده نه تنها خوشحال نمیشه قهرش هم میاد
نظر شما اگر چیزی دیگه است باز هم محترمه ولی باهاش موافق نیستم .

صدیقه (ایران دخت) یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 23:19

خانم یا اقای غریبه
پول یه کاه اینترنت معمولا چیزی حدود 10 تا 15 هزار تومان میشه که مسلما کسی با این پول نمیتونه ادامه تحصیل بده ...
در ضمن اینترنت تو دنیای امروز فقط وسیله وبلاگ نویسی نیس، یه امکانی هست برای انجام خیلی کارهای مهم و ضروری روزمره.
از همه مهمتر اینکه حرف شما و حرف اقای اسحاقی در مورد مخاطب نذری گرفتن زیاد متفاوت نیست ولی نمیدونم چرا علاقه داشتید به جبهه گیری این چنینی!

در هر صورت موفق باشد دوست غریبه

Friends دوشنبه 19 آبان 1393 ساعت 03:00 http://friends.blogsky.com

با سلام
بنده حقیر فکر میکنم برای تغییر یا اصلاح یک فرهنگ، آدم باید از خودش شروع کنه.
مردمی که خرج نذری میکنند، کسانی هستند مثل من و شما، حالا این نذری میتونه توی محرم باشه یا توی مراسم های دیگر.
امیدوارم روح پدرتان همیشه شاد باشد، ولی بهتر نبود شما اول یک سوزن به خودتان میزدید؟
شما پدرتان آنقدر برایتان عزیز بوده و است که دوست دارید مراسمشان تمام و کمال برگزار شود، امام حسین برای یک سری از مردم (نه همه) همین منزلت رو دارد.
همین مردم علاوه بر اینکه در طول سال به نیازمند ها کمک میکنند، دوست دارند در ایام محرم هم برای امامشان سنگ تمام بگذارند.
که منم فکر میکنم نه تنها امام حسین، بلکه روح تمام عزیزان با کار خیر کردن خیلی بیشتر شاد خواهد شد.
مستدام باشید.

صد در صد موافقم دوست خوبم
دی ماه مراسم سال پدرم هست
بارها گفتم که هزینه های مراسم رو صرف امور خیریه بکنیم
اما تمام خانواده نگران حرف مردم هستن
نگران اینکه مردم بگن بچه هاش زورشون اومد برای پدرشون خرج کنن
همین چشم و هم چشمی ها کار رو خراب میکنه
همین که من بترسم به خاطر حرف مردم کار درست رو انجام ندم
با حرفت موافقم
برای تغییر دادن یک فرهنگ غلط باید از خودم شروع کنم
و تمام تلاشم رو برای این کار می کنم
ممنون

فامیل دور دوشنبه 19 آبان 1393 ساعت 10:37

راستش چند بار نوشتم و پاک کردم. با خودم گفتم هر چی بگیم و توضیح بدیم که چرا از نظر ماها میشه جاهای بهتری این پول خرج بشه متهم به بی دینی میشیم. پس بهتره ماها از خودمون شروع کنیم. من اگه قرار باشه نذری کنم یا صدقه ای کنار بذارم به همین بنیاد کودک کمک می کنم. به خرج تحصیل یه دانشجو کمک می کنم چون فکر می کنم با این همه مغزی که ما به اقصی نقاط دنیا صادر کردیم بزرگترین بحران آینده که از بحران کم آبی هم جدی تره فقدان انسان های خردمند و با تدبیر هست که بتونن این مملکت رو اداره کنن.

حرفت حقه
چی باید بگم ؟

سمانه دوشنبه 19 آبان 1393 ساعت 13:27

ای بابا این رفتارهای نادرست فاتحه می زنه به همچی!
عزادرای 11 شب با طبل!شعرهای سطحی وسخیف!بریز وبپاش!
عزاداری بیش از حد معمول وخسته کننده و.............

ایشالا که به مسیر صحیح هدایت بشه این مراسم

رهگذر پنج‌شنبه 22 آبان 1393 ساعت 03:16

گذری وبلاگتون رو دیدم و پست رو خوندم. اینکه اسراف بده درست. اینکه نحوه پخش نذری باید مدیریت بشه تا اسراف نشه درست. اینکه باید فرهنگ سازی بشه مردم به اندازه تبرک نذری بگیرن درست. ولی راجع به نیت ادم هایی که دارند نذری می پزند نمی شه قضاوت کرد. نمی شه گناو ه کسی رو شست. نکته دیگه اینکه خیلی ها برای چشم چشمیووو می رن خارج تفریح. برا پز می رن انتالیا دبی مالزی فرانسه انگلیس.

رهگذر پنج‌شنبه 22 آبان 1393 ساعت 03:20

نمی دونم چرا بقیه متن رو ننوشت مجبور شدم جدا بنویسم. بله چه هزینه های هنگفتی هم در این سفر ها خرج خریدن سوغاتی می شه واسه فک و فامیل پولدارتر از خودشون. ولی متاسفانه هیچ وقت ندیدم کسی بیاد به بقیه بگه جای خارج برو انزلی برو چابهار برو جاهای بکر ایران و پولشو بده به نیازمند. ولی تا حرف نذری و حج می شه همه یاد نیازمندا می کنن. حکمتش چیه??

حرفتون رو قبول دارم
کار غلط غلطه
مثل اسراف مثل چشم و هم چشمی
اگر کسی برای برآورده شدن نیتش نذر میکنه که ایشالا خدا بهش سلامتی بده و آرزوش براورده بشه اما اگر برای تظاهر و فخر فروشی و وجهه پیدا کردن باشه اشتباهه
اگر کسی برای تفریح میره خارج خوشا به حالش
اما اگر به خاطر چشم و همچشمی و دراوردن چشم فک و فامیل این همه پول خرج میکنه خاک بر سرش

چای داغ پنج‌شنبه 29 آبان 1393 ساعت 09:26 http://chayedaq.blogfa.com

اصلا این حرفها را نمیفهمم چرا همیشه محرم که میشه یاد چنین مراکزی میافتیم که آی مردم فلا قد خرج فلان هیت شده اگه میدادیم محک چی میشد آی امام حسین کجایی.؟خب که چی مگه نمیشه هم تو محرم اینطوری خرج کرد هم یعد محرم طور دیگه اصلا طرف پول خودشه میخواد اینطوی نذری بده یه چیزایی نمادین بودنش لازمه ییسن خوبه مثلا من بیام یگم خرج عروسی یایک اسحاقی مثلا شده 20 میلیون میدونی با این پول چند تا گرسنه سیر میشه شما نمیای بگی بتوچه تورو سننه ؟پولمه میخوام اتیشش بزنم ؟نقد من الان به شما نوعی نیست به اینهمه ادمه که هرسال محمرم دلشون رقیقی میشه واسه گرسنه ها بعد از دهه دوم دیگه شیشه ماشینشون هم واسه فال فروشها پایین نمیدن حالا صد برابر اینخرجها تو مراسم های دیگه بشه اراد نداره اسم امام حسین بیاد کنار فریاد وااسفا سرمیدین از تماشایی خریت مردم اسپا نیا تو مراسم گاو بازی جنگ گوجه فرنگی هیجان زده میشین عاشق جشن دیوالی هندی هستین یعد طرف واسه خاطر اعتقادش سینه میزنه تنش سرخ میشه میگین ای کوته فکرا ...
یحث گسترده است توی یک کامنت جا نمیشه

سلام دوستم
من باهات موافق نیستم
هر موضوعی باید به وقتش مطرح بشه چون اگر بی موقع باشه شاید کارکرد مناسبی نداشته باشه
مثلا وقتی همه مردم سرگرم یه بحث جنجالی مثل جام جهانی هستند باید همون موقع ایراد و اشکالی که وجود داره مطرح بشه نه وقتی کسی به اون مساله فکر نمی کنه
به نظر من هم اسراف کردن و خرج ها بیخودی صرفا برای تظاهر در ماه محرم اشتباهه و زمان مطرح کردن این مشکل هم همون موقع است وگرنه زمان دیگه فایده ای نداره
من مخالفتی با اینکه کی پولش رو چطوری خرج میکنه ندارم چون ارتباطی به من نداره . اما احساس می کنم اگر نیت کسی خوشحال کردن خدا باشه خیرات دادن به نیازمند واقعی بیشتر خدا رو خوشحال میکنه . اگر شما موافق نیستید که بحثی نداریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد