جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

سالاد شیرازی



درست مثل یک کاسه بزرگ سالاد شیرازی 

که خیارها و گوجه ها و پیازهایش را با دقت و وسواس خرد کرده باشی

خیارها را بالا

پیازها را وسط

گوجه ها را پایین

عینهو پرچم ایران

بعد کمی نعناع خشک رویش ریخته باشی

بعد هم یک مقدار روغن زیتون اعلا

و مثل مجری های برنامه های آشپزی تلوزیون به میزان لازم نمک و فلفل

و بعد هم یک عدد لیموی آبدار را قاچ زده باشی و حسابی آبش را بچلانی روی محتویات کاسه

و بعد عطر تازگی خیارها و پیازها و روغن زیتون و آبلیمو و فلفل سیاه پیچیده باشد توی دماغت

و هنوز لب نزده و مزه نکرده یک دنیا خاطره نوستالژیک زیر زبانت ذوق ذوق کند 


بعد هم هاج و واج تماشایش کنی و دلت نیاید همشان بزنی

سالاد شیرازی حیف است هم بخورد

باید تماشایش کرد

باید استشمام بشود ...




نظرات 16 + ارسال نظر
Sara سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 00:28

سلام،
وای یک پست دیگه از شما و من دوباره گرسنم شد.
نوش جان.
یاد ایران کردم، دلم الان یک نون سنگک داغ می خواهد و پنیر و سبزی در کنار این سالاد شیرازی.
دوباره میگم نوش جان و دوستان به جای ما.

من شرمنده ام
ایشالا موقع برگشتن خبر بدید بیایم فرودگاه استقبال
با نون سنگک و پنیر و سبزی و سالاد شیرازی

صبا سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 01:53

به به! من سالاد شیرازی میخوام

چشم
کم نمک باشه یا بی نمک ؟
نمکش ید دار باشه یا بی ید ؟
تصفیه شده باشه یا دریایی ؟
دریای آزاد باشه یا دریاچه ؟

پروین سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 02:56

قال یک امام نامعلوم، که: "سالاد شیرازی گلی است از گلهای بهشت"

بیوطن سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 07:59

یاد شعر آرش میرزا تو اینستاگرام مسعود کرمی افتادم


سالاد شیرازی جونوووم سالاد شیرازی
بقیه اش هم خانواده رد میشه ...


خصوصی واسم بنویس ببینم چی گفته این کچل

سمیرا سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 09:02

الان شما در مقابل همه این دیدگان مشتاق و دلهای آب افتاده مسئولید

من شرمنده ام

رها آفرینش سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 09:12 http://rahadargandomzar.blogsky.com

چی؟
چی رو به سالاد شیرازی تشبیه کردین؟ حداقل توی عنوان اشاره میکردین بهش!

هیچی به خدا

فاطمه سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 10:35 http://hamanketoramisorud.blogfa.com

سلام آقای اسحاقی ... منم به شدت سالاد شیرازی دوست میدارم ... اما نمیدونم چرا جدیدا معدم اذیت میشه و فشارم زودی با خوردنش میفته پایین ...
یاد سالاد شیرازی های رستوران مرودشت در نزدیکی های تخت جمشید که مواد سالاد ش در آب غوره غوطه ور بود بخیر ....

من که مرودشت نرفتم ولی حتما خیلی خوب بوده که یادتون مونده
ممنون فاطمه جان

سکوت سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 11:09 http://www.sokooteashena.blogfa.com

با وجود اینکه تهیه انواع و اقسام سالاد باب شده ولی من سالاد شیرازی رو به همه‌ نوعش ترجیح میدم
مخصوصا که لیموش هم لیموی خود شیراز باشه.
البته شیرازی ها این سالاد رو با آبغوره هم درست میکنن که به نظر من همون آبلیموش خوشمزه‌تره

آی گفتی
آبجی های منم با آبغوره درست میکنن و من اصلا دوست ندارم

ساجده سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 11:48

شما واسه سالاد شیراز هم مطلب می نویسید
خیلی خوبه.هم نوشته تون هم سالاد شیرازی

ممنون مهندس

پری گل سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 13:14 http://sangghollab.blogsky.com

چند روزی که غیبت داشتین انقد جای نوشته هاتون خالی بود که با هر نوشته ی جدیدتون کلی ذوق می کنم که هستین.

همیشه پایدار و شاد و سلامت باشین

لطف داری پری گل عزیز

فاطمه بختیاری سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 13:30

سلام
ببخشید دقیقا برای منم سوال بود که چی رو به سالاد شیرازی تشبیه کردید چون فرموده بودید: «درست مثل یک کاسه بزرگ سالاد شیرازی »

این روحیه جستجوگر فقط از یک خبرنگار خبره مثل شما ممکنه
واقعا منظور خاصی نداشتم
دیشب جای شما خالی قبل از شام مهربان بانو یک کاسه و مخلفات ساخت سالاد رو گذاشت جلوی من و بنده هم موقع تماشای کلاه قرمزی سالاد شیرازی درست کردم
وقتی همه مخلفاتش رو اضافه کردم عطر وبویی پیچید که واقعا حیفم اومد همش بزنم و بخورمش
همین

زهـــرا سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 17:15

به به .. سالاد شیرازی دل منو برده..
.
چه پست های خوشمزه ای میذارید آقا بابک
..
نوش جان

قربان شما

دل آرام سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 18:30 http://delaramam.blogsky.com

ولی من تا دلت بخواد همش میزنم!! اعتقادم هم بر آینه که خوووووب باید همش زد تا طعم آبلیمو و نمک توی بند بندشون رسوخ کنه

باشه دلی همش بزن
ولی محض خاطر دل من قبل از هم زدن یه کم تماشا بکنش
یه کم بو بکش
بعد هم بزن

خورشید چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 15:26

چرا با روح و روان ما بازی می کنید آقای اسحاقی؟

محشره..با آب غوره..
با لوبیا پلو..
وااای..

خورشید چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 15:41

شما تا حالا خامه عسل گردو خوردی؟
یا مخلوط انجیر و خامه و گردو و کمی شیره ی انگور و یکم دارچین..
یا فالوده ی جمشیدیان پشت ارگ..
یا بستنی سنتی نعمت اکباتان..
یا لوبیاپلویی که توش دارچین ریخته باشن؟
یا اون طوری که با قاشق هنودنه رو می تراشن (یا طالبی رو ) بعد ..هیچی دیگه.. بعد صفا می کنن باهاش..
یا کله پاچه و مغز و چش تو یه مغازه ی چرکولی تو قدیمی ترین محله های تهرون..گرگ و میش صپ

تا حالا بالای درخت توت خوردین؟
یا با چوب بزنین گردو ها از درخت بیوفتن..بعد همون جا بشینین بشکنین و تازه تازه صفا کنین.. دساتونم سیا بشه..


کلا اینا دلایل زندگانی منن.

صبا پنج‌شنبه 20 فروردین 1394 ساعت 03:43

کم نمک
ید دار
دریایی
دریای آزاد
بی زحمت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد