جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

هیس ! حاجی ها فریاد نمی زنند

در اخبار آمده است : دو زائر نوجوان ایرانی هنگام بازگشت از سفر حج در فرودگاه جده عربستان مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند . از جزئیات حادثه خبر موثقی در دست نیست اما تایید وزارت امور خارجه پای این خبر نشان از صحت آن دارد .


بعضی ها خونشان به جوش آمده

بعضی ها ناراحت شده اند

و خیلی ها هم اهمیتی به ماجرا نمی دهند


اینکه جمع کثیری از مردم کشور ما ارقام هنگفتی برای خرید فیش حج تمتع و عمره می پردازند و سالها آرزوی رفتن به خانه خدا را دارند ارتباطی به من ندارد  . اعتقادات مذهبی و سلایق اشخاص به خودشان مربوط است و قابل احترام . در ضمن رفتن به حج از فروع دین ماست و نباید کسی را از انجام آن نهی کرد .

اینکه ما دشمن بزرگی در منطقه داریم به نام عربستان که همه تلاشش را برای نابودی و منزوی کردنمان می کند و از شانس بد، خانه خدا هم در همین کشور قرار دارد به خیلی ها ربطی ندارد و جمع کثیری از مردم ما بی توجه به این کینه ها و عنادها بی توجه به این دشمنی ها و بد اخلاقی ها و بدرفتاری ها آرزوی زیارت خانه خدا را دارند و آنها که سعادت این سفر معنوی نصیبشان شده آرزو دارند باز هم به سرزمین وحی مشرف بشوند .


قبلا هم در این باره با هم صحبت کرده بودیم و شک ندارم که طرح دوباره موضوع فایده ای ندارد .

بحثم چیز دیگریست .

می خواهم بگویم که شبکه های گسترده اجتماعی هر بدی که داشته باشد یک نکته مثبت هم در آن هست . اینکه دیگر نمی شود حتی کوچکترین اخبار را از مردم پنهان کرد .


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر که منبع اصلی این خبر بوده در ابتدا منکر ماجرا می شود و داستان را تکذیب می کند اما با گسترش خبر در شبکه های اجتماعی وزارت خارجه موضوع را تایید می نماید که شاید بی ارتباط به مناقشات ایران و عربستان در یمن نباشد و اگر در زمان دیگری غیر از حالا (که ما با عربستانی ها تا مرز درگیری نظامی پیش  رفته ایم ) ماموران فرودگاه به زائران ایرانی تجاوز می کردند شاید خیلی دیپلماتیک از کنار ماجرا رد می شدیم دقیقا مثل همین حادثه دو سال پیش که یک دیپلمات عربستانی در حال مستی با یکی از هموطنان ما تصادف کرد و او را کشت و ما مراتب ناراحتی خودمان را به آنها اعلام کردیم و آنها هم مراتب تاسفشان را به ما ابراز کردند و دیپلماتشان خوش و خرم برگشت ریاض تا برود یک کشور دیگر دیپلماتی کند .


سال 1367 آمریکایی ها یک هواپیمای ایرباس ایران را بر فراز خلیج فارس هدف قرار داده  و 290 ایرانی جان خود را از دست دادند . هر سال در سالروز این حادثه تلخ تمام شبکه های خبری این حادثه تلخ را یادآوری می کنند و ما سالهاست که مرگ بر آمریکا می گوییم .

سال 1366 و در حین انجام فرایض حج سعودی ها به زائران ایرانی حمله کردند و 275 ایرانی را کشتند و صدها نفر معلول و مجروح شدند . تا به حال در اخبار چیزی از این داستان شنیده اید ؟ تا به حال کسی مرگ بر عربستان گفته است ؟


یعنی خون ایرانی های عازم دوبی در سال 67 از خون حجاج خانه خدا در سال 66 رنگین تر بوده که ما آمریکا را هیچ وقت به خاطر این گناه بزرگ نمی بخشیم ولی سعودی ها را حلال کردیم ؟ حلال کردیم که توی خانه خدا به ما فحش بدهند و ما را مجوس بخوانند و بعد هم توی گیت بازرسی فرودگاهشان ما را لخت کنند و نسبت به ما "اقدام شبه تجاوز" انجام بدهند ؟


اجازه بدهید من سکوت کنم تا وادار به سکوت نشده ام .


فقط به عنوان سخن آخر یک جمله خطاب به دوستان دلواپس و همیشه در صحنه

شما که به هر بهانه ای از دیوار سفارتخانه کشورهای استعمارگر و کافر بالا می روید

سفارت عربستان در خیابان فرشته تهران واقع شده است .

خواستم مطلع باشید ...