جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

آب صابون

خیلی سال پیش وقتی پدرم یک تیغه کشید  و نصف خانه بزرگمان را فروخت صاحب همسایه ای شدیم به نام آقای طلادار .

آقای طلادار تمام دارایی  اش را در تهران فروخته بود و اطراف شهرک ما یک کارگاه قطعه سازی راه اندخته بود . مردی بود فنی که علی القاعده با پدر شاعر مسلک من سنخیتی نداشت اما به واسطه دوستی مادرم و خانم طلادار بابا و آقای طلادار هم با هم رفاقتی به هم زدند و چند وقتی شدیم رفیق استخر و شب نشینی .

تابستان یکی از همان سالها بابا که دوست داشت من مرد کار و فنی باشم مرا فرستاد کارگاه آقای طلادار . شاگرد نبودم چون حقوقی به من نمی دادند اما یکماهی  هر روز لباس کار می پوشیدم و می رفتم کارگاه . قطعه خوردو می ساختند . من هم با یک مته سوراخکاری می کردم . کار پیچیده ای نبود . اولین بار همانجا اسم آب صابون را شنیدم . توی ظرف ریکای مصرف شده ای بود و برای خنک کاری روی قطعه در حال سوراخکاری می ریخیتم . اوایل فکر می کردم آب صابون را واقعا از صابون درست می کنند چون سفید رنگ و کمی هم چرب بود . کار فنی را هیچ وقت دوست نداشتم و با این وجود نمی دانم چرا رشته تحصیلی دانشگاهم مکانیک از آب در آمد .

فکر نمی کردم که هیچ وقت تا آخر عمر سر و کارم با آب و صابون بیفتد و راستش را بخواهید تا همین چند ماه پیش اصلا یادم رفته بود چنین ترکیبی اصولا وجود خارجی داشته است .  ولی امسال همان روزهای اولی که آمدم کارگاه و پشت دستگاه تراش ایستادم دوباره سرنوشت من و آب صابون را به هم رساند . خیلی توی تراشکاری تجربه نداشتم اما بودند افراد ناشی تر و بی تجربه تری که حتی اسم آب صابون را نشنیده باشند و یکروز وقتی به یکی از همان تازه کارها گفتم که برود و یک بیست لیتری آب صابون درست کند با تعجب از من پرسید آب صابون را با پودر صابون می سازند ؟ و من هم مجبور شدم مثل یک اوستای مجرب برایش توضیح بدهم که آب صابون یک محلول ترکیب شده از آب و یک روغن حل شونده است که برای خنک کاری استفاده می شودو  تنها دلیل وجه تسمیه اش همین سفید بودن و شباهتش به آب صابون است و لاغیر .

روزهای اول مصرف آب صابون دستگاهم زیاد بود و روزی دو سه بار بیست لیتری را پر و خالی می کردم تا اینکه ...

رادیوی کوچکی خریده ام که روزم را با صدای آن شب می کنم . فرکانسش روی رادیو نمایش تنظیم است و خستگی کار را با شنیدن نمایش هایش در می کنم . ساعت 2 که اخبار سراسری پخش می شود اتفاقی گزارشی هست در خصوص آب صابون صنعتی . آقای کارشناس می گوید آب صابون صنعتی فوق العاده برای محیط زیست مضر است و یک لیتر از آن می تواند یک میلیون لیتر آب زیر زمینی را آلوده کند و هفتاد سال طول می کشد تا بازیافت شود . آقای کارشناس می گوید ترکیبی جدید ساخته اند سازگار با محیط زیست و با کارایی به مراتب بیشتر و به صرفه تر . به خودم قول می دهم محتاطانه تر مصرفش کنم .

درست فردای همانروز صبح زود اولین نفری بودم که وارد کارگاه شدم . به سمت دستگاه رفتم تا روشنش کنم که دیدم از مخزن دستگاه یک رگه باریک آب صابون راه افتاده است وسط کارگاه . لابد دوباره اهمال کرده بودم و دیشب آخر وقت بیشتر از ظرفیت توی مخزن آب صابون ریخته ام . اما عذاب وجدانم وقتی صد برابر شد که دیدم یکی از گنجشک هایی که توی سقف سوله خانه دارند به هوای اینکه آب جاری شده از دستگاه خوراکیست یک دل سیر از آن نوشیده و وقتی که رسیدم همانجا کنار آن رگه باریک و سفید آب صابون ، نفس آخرش را کشیده بود .


نظرات 14 + ارسال نظر
mohandes jan دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت 00:30 http://mohandesjan.blogsky.com

akharesh cheghad ghamnak bud
cheghadr khube ke gozaresh ro shoma ke ahle fanin va ba ab sabun dar ertebatin shenidin, age gozareshgare radio ino midunest az khoshhali bal dar miavord
kash hame atelaatemun haddeaghal tu hite takhassosimun bala bashe

ممنون دوست جان

غروروتعصب دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت 08:31 http://silver-moon.persianblog.ir

اااااااااخی گنشجک ناززز



حالا عب نداره.... به این میگن راز بقا

تلفات در زندگی حیوونا و انسان ها یه قانون دائمی و

همیشگیه و باید درکش کرد

بوسه زندگی دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت 10:10

سلام

علیک

افروز دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت 11:39

خیلی باید تو مصرف همچین ماده ای احتیاط کنی چقدر خوشحالم که دوباره مینویسی

مرسی خواهر

زهرا سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 01:03 http://memories-of-childhood.blogsky.com/

یلدا نگار سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 14:19 http://yaldanegar.persianblog.ir/

خیلی جالب بود.منم اولین باره درموردش شنیدم

دل آرام سه‌شنبه 24 شهریور 1394 ساعت 17:20 http://delaramam.blogsky.com

من همیشه اسمش رو شنیده بودم اما اصلا خبر نداشتم چی هست و چقدر مضره...
مرسی که به ما هم اطلاع دادی. طفلی گنجیشکه... البته پیش میاد متاسفانه این سرنوشت خیلی از موجوداتیه که توی شهرها زندگی میکنن

آهو چهارشنبه 25 شهریور 1394 ساعت 00:13

ای ول مهندس . البته این جایگزینها هنوز مقرون به صرفه نیستن . اما اگر درست مصرف کنیم و هدر ندیم میشه باهاش کنار اومد . حکایت امولسیونای نورد سرد فولاد و کواکر و تحریم و این مسائله . بالاخره آدم تو تنگنا باشه مصرفشو بهینه میکنه و الکی هدر نمیده
اسحاقیا رو اون بالاااااااااااااااااااااااا . به قول اصفهانیها اسحاقی چی

مرسی همکار جان

تیراژه چهارشنبه 25 شهریور 1394 ساعت 01:39

صحنه ی ساده ی مرگ یک گنجشک رو با این فلاش بک و دکوپاژ و غیره چقدر تراژیک نوشتی .. نصفه شبی از خوندن اون "نفس آخرش" بغضم گرفت

ببخشید تی تی جان

رضوان سادات چهارشنبه 25 شهریور 1394 ساعت 10:44 http://zs5664.blogsky.com/

یعنی روت میشه بیای ازین جنایتت انقد راحت بنویسی!!!!
(انجمن حمایت از پرندگان خنگ)

گنجشکک بیچاره!!!!

من عاشق رادیو هستم صب که پامیشم تا آماده شدنم میذارم رو رادیو جوان،همسری هی غر میزنه کم کن،کم کن!!!!

آری چهارشنبه 25 شهریور 1394 ساعت 16:34 http://ary-f.blogfa.com

حیف شد اما هر وقت انسان بدونه یه کاری رو اشتباه انجام میداده از اون به بعدش مهمه که درست انجامش بده با گذشته متاسفانه نمی شه کاری کرد
جهانمان پاک از آلودگی

خورشید چهارشنبه 25 شهریور 1394 ساعت 20:53

گنگیشککا..

داش آکل پنج‌شنبه 26 شهریور 1394 ساعت 20:01

چقدر این صنعت برای محیط زیست خطرناکه و ما نمیدونیم . بدبختانه اونایی هم که میدونن اصلن کاری نمیکنن. واقعا فاجعه است. وقتی هم در باره ی آزبست شنیدم خیلی تعجب کردم که چقدر خطرناکه و چقدر شایع...

نیره دوشنبه 30 شهریور 1394 ساعت 12:44

ای وای
کی میشه تو صنعت ما از این مواد استفاده نشه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد