جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

یوز





طی ماموریت اخیر ،یکروز که در اتاق رئیس پروژه جلسه داشتیم ، حین صحبت در مورد مسائل کاری چشم مدیر ما به عکس زیبای یوزپلنگ روی دیوار اتاق رئیس خورد و ناگهان بحث از مسائل کاری کشیده شد به محیط زیست .


آقای رئیس از شرایط نابسامان محیط بانان گفت و مشکلاتی که دامنگیرشان شده است . اینکه هیچ مزایای حقوقی ندارند و ناچارند به خاطر چندرغاز ، صبح تا شب توی گرما و سرمای کویر جانشان را کف دستشان بگیرند و به جنگ آدمهایی بروند که نه به خاطر امرار معاش و نه به خاطر سیر کردن شکم بلکه برای تفریح ، حیوانات را شکار می کنند .این وسط نه تنها هیچ حمایتی از این بندگان خدا نمی شود بلکه در کمال تاسف موارد زیادی هم هست که محیط بان به خاطر درگیری مسلح با شکارچی های غیر قانونی و به خاطر عدم توانایی در پرداخت دیه در زندان به سر می برد و یا حتی به اعدام محکوم شده است . دلیلش هم واضح است : یا آقای شکارچی گردنش کلفت بوده یا به یکی از گردن کلفت ها وابستگی داشته است .


زمین های اطراف معدنی که ما در آن بودیم یکی از معدود زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی بود و آقای رئیس هم به خاطر علاقه اش به این مقوله محبت کرده بود و هزینه بنزین و غذای محیط بانان را تقبل کرده بود و گاه گداری کفش و لباس کار نیز به آنها می داد . محیط بانان هم برای تشکر آقای رئیس را چند باری با خودشان به ماموریت برده بودند . به همت و با هزینه یک بنیاد زیست محیطی آمریکایی ، به منظور رصد و رهگیری یوزپلنگ ها در تمام منطقه دوربین های پیشرفته و هوشمندی قرار داده بودند و محیط بانان با سرکشی به دوربین ها از آمد و شد حیوانات مخصوصا یوز پلنگ ها  مطلع می شدند .

عکس روی دیوار اتاق آقای رئیس هم محصول یکی از همین سرکشی ها بود و یوزپلنگ ماده ای را نشان می داد که برای آب خوردن آمده بود و جلوی دوربین ژست گرفته بود . آقای رئیس قول داد باقی عکس هایش را هم نشانمان بدهد تا توی فلش بریزیم که متاسفانه فرصت نشد ولی به امید خدا دفعه بعد حتما عکس ها را خواهم گرفت و نشانتان می دهم . متاسفانه از نژاد یوزپلنگ آسیایی فقط چند قلاده بیشتر باقی نمانده اما آقای رئیس می گفت که به تازگی یکی از یوزپلنگ ها سه تا توله آورده که خبر بسیار خوبی بود هرچند که جدیدا کسی او و توله هایش را رویت نکرده است .


صحبت های آنروز مرا به فکر واداشت . کاری به شکارچی ها ندارم که اصولا کسی که به خاطر لذت و تفریح جان جانداری را می گیرد بویی از انسانیت نبرده است . لابد شما هم در خبرها شنیدید که چوپانی شاهد دریده شدن گوسفندهایش توسط یک یوزپلنگ بوده ولی با وجود اینکه اسلحه داشته به او شلیک نکرده است . سوال من اینجاست . فرض کنیم یوزپلنگ به یک انسان یا یک کودک حمله کند . شما هم با اسلحه ایستاده اید و می توانید با کشتن یوزپلنگ جان آن انسان را نجات بدهید . واقعا راه چاره چیست ؟ شما باشید چکار می کنید ؟ آرش پیرزاده هم توی یکی از پستهایش همین سوال را کرده بود . کسانی که داعیه حمایت از حیوانات را دارند ولی هیچ کمکی به انسان های نیازمند و گرسنه نمی کنند . سوالم را اینطور تکرار می کنم :آیا شما آخرین گونه از یک جانور زیبا و نادر را بر روی کره زمین به خاطر نجات یک انسان خواهید کشت ؟ انسانی که میلیاردها از آن روی زمین زندگی می کنند و بودن یا نبودن یکنفرشان شاید اصلا به چشم نیاید . نگفتم که این انسان یا کودک قوم و خویش و دوست و فامیل شما باشد که احساساتی بشوید . یک انسانی باشد که نمی شناسید . یک هموطن یا یک غریبه یا هر کسی ...


کدام یکی حق بیشتری برای زنده ماندن دارند ؟




نظرات 42 + ارسال نظر
آوا شنبه 23 آذر 1392 ساعت 09:38

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآخ
جووووووووون
بازشد.بریم
که بخونیم
وبیایم.....
اوهووووم

آوا شنبه 23 آذر 1392 ساعت 09:59

کاری به قومیت یا صغیر و کبیر بودن اون انسانه ندارم و
کاری هم به این ندارم که توی این موقعیت من یکی
انقدراسترس دست گرفتن تفنگه بهم چیره میشه
که تابیام یه حرکتی بزنم بطورقطع یوزی یاهمون
جانور نادره طعـــمه اش رو آش و لاش هم کرده
باشه....تموم اینارو هم بذارم کناروحتی حس
دوستی به اون انسانه هــم نداشته باشم و
صادقانه بگم دشمنم هم نباشه حتـما برای
نجات جون اون انسان دست بکار میشم..
شاید یکی ازدلایلم طبقه بندی موجودات
زمینی باشه(بـترتیبی که قرارداده شده)
بترتیب..انسان(بعنوان اشرف مخلوقات)
،حیوانات،گیاهان،جمادات و...همونطور
که اگه توی بیابونی گیر کرده باشیم و
بایکی ازحیوونهایی که نادرهم نباشه
(مثلا بزی،گوسفندی و....)وگرسنگی
به شـــــدت به گوسفنده فشار آورده
باشه بگونه ای ازنوادرگیاهان بخورم
که تابحال ندیده باشــمش یا بدونم
که اون گونه گیاه ازنوادره.بیمعطلی
برای نجـــــــات جون اون گوسفنده
هم شده گــیاه رو میدم اون نوش
جان کنه که ازمرگ نجات پیداکنه
این بودازنظرمن.. ضمنانفسمان
بالا آمدکامنت دونی باز شد....
ممنونتان میباشیم بابک خان
جان.....و یه چیز دیگه عکسه
خعـــــلی قشنگه.............
یاحق...

آسمان شنبه 23 آذر 1392 ساعت 09:59 http://talkhoshirineyekzan.blogsky.com/

از انسان دفاع میکنم حتما حتما! قطعا انسان حق بیشتری برای زنده بودن دارد حتی اگر یقین داشته باشیم آن حیوان آخرین است از نوع نژادش روی زمین.البته یک تبصره هم دارد.

دل آرام شنبه 23 آذر 1392 ساعت 10:07 http://delaramam.blogsky .com

سوالت خیلی سخته. میدونی چون این روزها حیوانات از بعضی انسانها بی آزارترند.
علم اونقدر پیشرفت کرده که میتونن از ژن اون موجود نادر، به صورت آزمایشگاهی تکثیر کنن اما خب هنوز برای انسان به این نقطه نرسیدن. پس اینجا انسان در اولویته.
از دیدگاه دیگه، علاوه بر شرایط زیستی، این انسانها هستند که اکوسیستم رو برهم زدن واگر انسانها کمی در حفظ محیط زیست تلاش میکردن، الان چندین و چند گونه از حیوانات هنوز داشتن روی کره زمین نفس میکشیدن و منقرض نشده بودن. پس اینجا اون حیوانی که در خطر هست اولویت داره.
یک بحث دیگه ای هم مطرحه، و اون اینکه یک اکوسیستم سالم به همه موجوداتش احتیاج داره. از بین رفتن هرکدومشون، جمعیت گونه ی دیگه ای رو افزایش میده و این تعادل رو برهم میزنه.
نمیشه بگیم چون انسان هست و یا حیوان کدوم در اولویت هستن. باید کل رو نگاه کرد. باید دید با از بین رفتن کدومشون تعادل حیات برای بقیه بهم میریزه. اون میشه اولویت...

ف رزانه شنبه 23 آذر 1392 ساعت 10:23

سلام
چشم ما روشن که بالاخره اینجا باز شد... دستتون درد نکنه

در مورد سوال باید بگم که خیلی سوال سختیه ولی اگه من نشونه گیری ام با اسلحه خوب باشه و توی همچین موقعیتی قرار بگیرم خب میزنم به پا یا دست اون یوز پلنگ، میشه دیگه هان؟ یا حتما باید یکیشون بمیره ؟
چیکار کنیم خب ما دلمون نمیاد یکیشون بمیره... ولی انسان در اولویته از نظر من

روناک جعفری نژاد شنبه 23 آذر 1392 ساعت 10:44

به نظرمن هردو به یک اندازه حق زندگی دارن حتی اگه انسان

اشرف مخلوقات باشه.ولی در نهایت اگه بخوام یکیشونو انتخاب

کنم واسه زنده موندن اونی رو انتخاب میکنم که موجودات زنده

بیشتری منتظر برگشتنش هستن.

آقا دروغ چرا ... نه ! نمی زنمش ... حداقل با تفنگ نمی زنمش ...سعی می کنم فراریش بدم یه جور دیگه ....
آدما مهمن ... ولی اگه اون یوزه آخری باشه ... پس اونم مهمه ... و دلیل آخری بودنش همن ما ادماییم
که با خودخواهی حق زندگی رو ازشون میگیریم ... اونم مث ما حق داره زندگی کنه ...
حالا چون اونا رو شبیه سازی می کنن و ما رو نه . به ما حق میده نابودشون کنیم ؟

HaMeD شنبه 23 آذر 1392 ساعت 10:50

سلام
وقتی متن رو میخودنم توی این فکر بودم که کاش هر نفر از افراد یکی از این تفنگهایی که وقتی شلیک میشه حیوان بی هوش میشه داشتن
اما خب کاری نشدنیه...
به قول شما اگه فرد غریبه باشه و احساسی هم نسبت بهش نداشته باشیم تصمیم گیری کمی راحت تره
.
.
اگه اطلاع داشته باشید توی سفر اخیر سپ بلاتر رییس فیفا به ایران
ازش خواسته شد که روی پیرهن تیم ملی ایراند ر جام جهانی اجازه بدن عکس یوز اسیاسی رو نقش بزنند که فکر میکنم هم کار قشنگیه و اینکه بودن چنین تصویری روی پیرهن خودش خیلی روحیه بخش و حس جنگندگی و افتخار میده به ما ایروونیا

افروز شنبه 23 آذر 1392 ساعت 10:57

برای منم انسان تو اولویته

مهربان شنبه 23 آذر 1392 ساعت 11:23 http://mehrabanam.blogsky.com/

من اگه اون آدم رو بشناسم و دوسش داشته باشم حتما یوزپلنگ رو می کشم ولی اگه غریبه باشه و صنمی باهاش نداشته باشم می ذارم یوزپلنگه با خیال راحت کارش بکنه....

آهو شنبه 23 آذر 1392 ساعت 11:24

سلام با چه سوال سختی در کامنت دونی رو باز کردین من که احتمالا تا میام بجنبم و از ش.کدربیام یوزه نه تنها طعمه مذکور بلکه بنده را هم نوش جان کرده و به دنبال نوشیدنی به حیات وحش بازگشته . اما اگر جدی بخوام بهش فک کنم انگار ته دلم آدمه واسم مهمتره . البته اگه یوزه مامان چند تا نی نی باشه چی ؟ وای خداااااا . چه کارایی از آدم می خوایناااااااااااااااااااااااااااااا

سکوت شنبه 23 آذر 1392 ساعت 11:42 http://www.sokoot-.blogfa.com

به به آق داداش جان حالتون چطوره؟

صدیقه (ایران دخت) شنبه 23 آذر 1392 ساعت 12:22

سلام
سئوال سختیه هااااا... ولی از هر طرف که فکر میکنم من با این سطح مختصر و جزئی از شعور مسلما واسه انسان حق بیشتری قائلم....

هما شنبه 23 آذر 1392 ساعت 12:29

اول ممنون که کامنتدونی رو باز کردین...هرچند من خیلی نظر نمیدم ولی همیشه اینجا رو میخونم و وبلاگتونو با کامنتهاش بیشتر دوست دارم...
و اما در موردسوالتون ...من هم با فرزانه خانم موافقم...طوری اون حیوونو میزنم که نمیره.البته اگه بشه.

بهار همیشگی شنبه 23 آذر 1392 ساعت 13:28

منم انسان رو نجات میدم به این دلیل که همنوع خودم هست و اگر یه حیوان ببینه که همنوع خودش به یه انسان حمله کرده بدون شک اونم میاد و تو این موضوع شریک میشه نه اینکه بیاد و من انسان رو نجات بده...
به نظرم همنوع همیشه در اولویته

سیمین شنبه 23 آذر 1392 ساعت 13:35 http://ariakan.persianblog.ir

سلام
من هر چی سعی میکنم روشنکر باشم نمیشه
منم انسانو نجات میدم

sanjaghak شنبه 23 آذر 1392 ساعت 14:30

مسلمه که جون یه آدمیزاد در اولویته ...مگر اینکه آدمی باشه که از حیوون حیون تر باشه و بشناسیش ...اون وقته که باید بذاری حیوون گرسنه کارش رو انجام بده...
البته این یه احساس زودگذر بود که براتون نوشتم استاد...به نظرم تا تو موقعیت قرار نگیری نمی تونی بگی چیکار خواهی کرد...ادم ها تو موقعیت های مختلف زندگیشون واکنش های متفاوتی از خود بروز میدن و این هم یکی از اون موقعیت هایی است که نمیشه بدون قرار گرفتن تو اون لحظه راجع بهش نظری داد....

صالح شنبه 23 آذر 1392 ساعت 18:25

طرفو خوابونده،دندوناشو تو بدنش فرو کرده ،خونش ریخته کنارش داره ملتمسانه فغان میکنه،اون لحظه میگم گور پدر محیط زیست،
همزاد پنداری خیلی قویتر میشه.

پری شنبه 23 آذر 1392 ساعت 20:00

اصلا امکان نداره که یوز رو بکشم. در این زمانه و این شرایط، این که یک آدم بی گناه و بی آزار همین جوری سر راه یه یوز یا هر حیوون وحشی دیگه ای قرار گرفته باشه غیر ممکنه. پس اون آدمه یا قصد داشته که به حیوون صدمه بزنه، یا این که به حریم زندگی اش تجاوز کرده بوده و یوز قصد دفاع داشته.در ضمن اصولا حیوانات وحشی بی دلیل به انسان حمله نمی کنن، وقتی هم دلیل داشته باشن پس دخالت من بی مورده.

پروین شنبه 23 آذر 1392 ساعت 21:11

سخته. خیلی سخت.
من خودم شخصاً سعی میکنم انسان را نجات دهم. هر چند با دلی ناآرام و قلبی نامطمئن و ضمیری گناهکار!

چه خوب که کامنتدونی باز شد بالاخره!!
من هم نجات انسان رو در اولویت میزارم گرچه دنبال راههای دیگه ای می گردم که شاید بشه هر دو رو نجات داد

آذرنوش شنبه 23 آذر 1392 ساعت 22:28 http://azar-noosh.blogsky.com

انسان

فرشته شنبه 23 آذر 1392 ساعت 22:29 http://houdsa.blogfa.com

به نظرم نباید بحث حق رو مطرح کنی. چون همه ی موجودات حق حیات دارن. اما من اگه باشم یوزپلنگ رو میکشم. چون نجات هم نوع برام در اولویته...مهم نیست بشناسمش یا نه...چون به هر حال یوزپلنگ هم داشته یکی رو میکشته دیگه...یه بی دفاع رو. پس من اگه میتونم باید به اونی که نمیتونه از خودش دفاع کنه کمک کنم.

جدیدنا نمیتونم منظورمو خوب بگم. نیست قدیما میتونستم!!! اینو گفتم کار محمد راحت شه

رعنا شنبه 23 آذر 1392 ساعت 22:38 http://rahna.blogsky.com

من اون حیوان رو نجات میدم البته نه با زنده نگه داشتنش دقیقن با تفنگ میزنمش و راحتش میکنم چون تنهایی خیلی بده !
و میزارم اون انسان به زندگی بی رحمانه اش ادامه بده
(گریه ی حضار حتی!)

رعنا شنبه 23 آذر 1392 ساعت 22:45 http://rahna.blogsky.com

یه راه دیگه هم وجود داره اینکه اگه اون حیوان زیبا و نادر از نوع درنده باشه بخواد به یکی از همنوعامون حمله کنه و اینا! خو چه کاریه ادم بیاد خودشو طعمه ی اون حیوان درندهه کنه وهم حیوان زنده میمونه هم انسان!
(خرس مهربون مثلن)

صبا شنبه 23 آذر 1392 ساعت 23:47

انسان. چون هم نوعه

chapdast یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 00:01

چقد دلم برای اینجا تنگ بود :دی
43 پست نخونده که الاان 3 تاش خونده شد ...
مانی خوبه؟ مهربان چی ؟؟؟ خودت چی ؟؟؟... من کاری به نظر گذاشتن واسه پست ندارمااااااا اومدم یلدا دیدنی ( بر وزن ِ عیددیدنی)

ترنم باران یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 00:49

مطمئنا همزادپنداری با یک انسان در مقابل حیوان ،اونم در شرایطی که مطمئنی نیروی اون حیوان برتری داره در یک نبرد تن به تن ،راحتتره ولی دلیل نمیشه که حتما باید با دیدی که مرگ اون حیوان رو در نظر بگیریم روبه رو بشیم.به هر حال جان عزیزه حالا چه برای انسان باشه چه حیوان.چون هردو برای زنده بودن تلاش میکنن و موجودی زنده اند .
من با مرگ هیچکدومشون راضی نیستم.

گلدونه یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 08:05 http://tondokhond.persianblog.ir/

قبل از اینکه پست رو بخونم اول بگم ای جااان واسه اون عکس قشنگ پیشی خوشگلی که گذاشتی

سمیرا یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 08:20 http://nahavand.persianblog.ir

به به مبارکه رسیدن بخیر و بازگشایی کامنت دونی ها! اخیرا شنیدم که یک چوپان با وجود داشتن تفنگ از کشتن پلنگی که به گوسفنداش حمله کرده بود و تعدادی رو کشته بود خودداری کرده به خاطرهمین مسئله...این سوال خیلی سخته...خب مسلما اگه جون یکی از عزیزان آدم درمیون باشه و حتی یک آدم عادی نمیشه وایساد و نگاه کرد که بمیره حتی اگه اون آدم یک آدم به درد نخور و بد باشه..باید کاری کنیم که چشم طمعکاران از حیوانات ارزشمندی مثل یوزپلنگ آسیایی دور بشه....راستی میگم میشه اسم اون معدنی رو که رفته بودید بدونم؟

معدن سنگ آهن چاه گز - بافق

گلدونه یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 08:29 http://tondokhond.persianblog.ir/

قبل از اینکه پست رو بخونم اول بگم ای جااان واسه اون عکس قشنگ پیشی خوشگلی که گذاشتی

گلدونه یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 08:32

خوب از اونجایی که من کلن حیوانات رو بیشتر از آدمها دوست دارم! من باشم جون اون حیوون به جون آدمها برام ارجحه. حتی اگه اون آدم خودم باشم!

اردی بهشتی یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 09:44 http://tanhaeeeii.blogfa.com

من جون انسان رو نجات میدم
چون اگر بچه باشه به پدرمادرش فکر میکنم
اگه زنی میانسال باشه به بچه هاش
اگرمردی جوان باشه به همسرش فکر میکنم
و در کل اون انسان هر جنسیت وسنی که داشته باشه کسایی رو داره که باهاشون همزاد پنداری کنم و فکر کنم اگر بمیره چه بر سر اونها میاد

سمیرا یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 11:02 http://nahavand.persianblog.ir

حدسشو میزدم...پس رفته بودید پیش همسرما....

ماهنوش یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 15:57 http://bottom-of-my-heart.persianblog.ir/

من جون انسان رو نجات میدم .. با نظر اردیبهشتی موافقم

مشق سکوت- رها یکشنبه 24 آذر 1392 ساعت 22:10 http://mashghesokoot.blogfa.com

چه خوشحالم که کامنت دونی اینجا باز شد

من اگه فرض کنم هیچ انتخاب دیگه ای نیست و فقط مجبور باشم بین کشتن یوزپلنگ و کشتن انسان یکی رو انتخاب کنم، مطمئنا یوزپلنگ رو میکشم

ﺑﺸﺮا دوشنبه 25 آذر 1392 ساعت 10:10 http://biparvaa.blogsky.com

ﺑﺎ ﺗﺎﺧﻴﺮﻱ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻢ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﻬﺶ ﻓﻜﺮ ﻛﺮﺩﻡ...
اﻭﻟﻴﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺫﻫﻨﻢ ﺭﺳﻴﺪ ﻓﺮاﺭ ﺑﻮﺩ...
ﺩﻭﻣﻴﻦ ﭼﻴﺰ ﻫﻢ ﺧﻮﺩﻡ ﺭﻭ ﺑﻨﺪاﺯﻡ ﺟﻠﻮﻱ ﻳﻮﺯ ﭘﻠﻨﮓ و ﺳﻌﻲ ﻛﻨﻢ اﻭﻥ اﻧﺴاﻥ ﺭﻭ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺪﻡ.

تیراژه دوشنبه 25 آذر 1392 ساعت 16:53 http://tirajehnote.blogfa.com/

یاد نامه ای افتادم که یکی از این محیط بانهای زندانی که ناخواسته موجب مرگ یک شکارچی قاچاقچی شده بود نوشته بود خطاب به مسئولین قوه ی قضاییه..و چقدر دلم به درد آمده بود از مظلومیتش.
سوال سختیه..اگر یک فرد عادی باشد و حیوان درنده ای با آن درگیر شود صد در صد انسان رو ترجیح میدهم ولی اگر اون فرد یک شکارچی غیر مجاز باشد که به دلیلی به چنگ حیوان افتاده..هوم..باز هم انسان رو..
ولی اون شکارچی بعدا هم باید تاوان کارش را پس بدهد و هم تاوان کشته شدن یک حیوان رو..
و چقدر سخت است..ظلم شکارچی ها...مظلومیت محیط بان ها..معصومیت حیوان ها حتی درندگان..چقدر معادله ی بی رحمانه ایست..قانون جنگل عادلانه تر است تا این معادلاتی که این قاچاقچیان بی رحم طبیعت رقم میزنند.

تیراژه دوشنبه 25 آذر 1392 ساعت 16:55 http://tirajehnote.blogfa.com/

راستی
سلام..

گندم پنج‌شنبه 28 آذر 1392 ساعت 00:10 http://gandom-med.blogsky.com

سلام
سخته سوال و جالب...
یکى از دوستان گفته بود جون اونى رو نجات میدم که افراد بیشترى منتظرشند!
راستم میگه!اما اگه اون ادم یه شکارچى غیرمجاز باشه!
احتمالا دستم ناخوداگاه میلرزه و خودشو میزنه!
چون خود اون باعث شده این جانور اخریش باشه!
نمیدونم!
درسته یا نه!

yasna جمعه 29 آذر 1392 ساعت 20:52 http://delkok.blogfa.com

یوز پلنگهایی که ما داریم حفاظت می کنیم اصلا روحیه شکار کردن ندارند.. ما یوزپلنگ ها رو تو حفاظت از دست دادیم...

دوما من میگذارم یوز زنده بمونه... چون یوز تا مورد حمله وآزار قرار نگیره به کسی حمله نمی کنه... به ادمیزاد بودنش کاری ندارم یوز به عنوان یک موجود زنده از قلمرو زندگیش دفاع می کنه....

آری دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 12:29 http://ary-f.blogfa.com

فکر کنم میشه برای حفظ هر دو گونه تلاش کرد یعنی با راهکارهایی حیوانت را در منطقه های حفاظت شده نگهداری کرد اما خوب خرج داره ....مطمئنا"اونایی که دم از حفظ گونه های در حال انقراض میزنن منظورشون این نیست که بزارین مثلا یوز پلنگ بیاد آدم بخوره...یکی از دوستان خانوادگیم تعریف از پسرش میکردکه با تمام حیوانات وحشی رابطه خوبی داره ....سلفی های خوشگلی هم با این حیوانات میندازه جدا این حیوانات روچنان در آغوش میگیره عین پسر خالش و این پسر معتقده که این حیوانات هیچوقت بی دلیل به انسانها حمله نمی کنند اونا فقط از خودشون در مقابل یه آزاردفاع میکنن....خوب هر موجودی حق داره از خودش دفاع کنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد