جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

اپیزود اول : جمعه های سیلی خورده

 

 -

من عاشق تلوزیون بودم 

این را بعدها وقتی بابا اجازه نداد تلوزیونم را با خودم به سمنان ببرم بهتر فهمیدم . 

توانایی این را داشتم که از صبح تا شب بنشینم و تلوزیون ببینیم هرچند آنروزها تلوزیون دو تا کانال بیشتر نداشت و برنامه هایشان از عصر شروع می شد . 

شبکه دو دقیقا مثل الانش یبس بود خشک و جز جمعه ها صبح  برنامه کودک نداشت 

برنامه کودک شبکه یک هم از چهار و نیم بعد از ظهر شروع می شد تا شش غروب 

پاییز و زمستان که اذان مغرب می افتاد وسط برنامه کودک عزا می گرفتم که نیمساعت از این یکساعت و نیم برنامه کودک ناقابل هم صرف عبادت و بندگی حق تعالی می شد . 

سرود و قرآن و نماز و سرود   

همه اینها هم توسط پسر بچه های کت و شلوار پوشیده انجام می گرفت و با چنان طمانینه و آرامشی کلمات عربی را غلیظ و کشیده تلفظ می کردند که با خدا بحثت می شد که چرا انقدر بین تو و کارتونهای محبوبت فاصله می اندازد .  

اول و آخر این مراسم هم چند تا سرود تکراری پخش می شد مثل : 

باز از مسجد شهر صوت قرآن آید    با نسیم سحری عطر ایمان آید  

 

نمی دانم اینکارها بچه های آن دوره را بیشتر مسلمان کرد یا از خدا دور  

هرچه بود دوستش نداشتم 

 

در تمام طول هفته جز چند تا برنامه دوست داشتنی چیزی عاید آدم نمی شد 

کمبود فیلم بود و رویا پردازی 

تا سالهای سال ما فیلم اکشن و رزمی ندیده بودیم 

طوریکه وقتی اولین بار یک فیلم از بروسلی را توی ویدیوی خانه یکی از اقدام دیدم تا یک ماه به در و دیوار لگد پرت می کردم .  

کمبود رویا پردازی بود 

غول و پری و روح نداشتند فیلمها 

همه چیز رئال بود و تلخ عینهو خود زندگی

یکشنبه ها ساعت هشت و نیم برنامه دیدنی ها از شبکه دو یکی از معدود دوست داشتنی ها بود و بعد از آن هم سریال های معمولا ژاپنی مثل اوشین و هانیکو 

 

در طول هفته سه تا فیلم از تلوزیون پخش می شد  

یکی از شبکه دو و دو تا از شبکه یک 

یکی شب جمعه و یکی هم عصر جمعه بعد از برنامه کودک 

دکتر عالمی با برنامه هنر هفتم پنجشنبه شب ها اولین برنامه مستقل سینمایی را روی آنتن برد ولی به خاطر هنری بودن و دیر فهم تر بودن فیلمهایش با استقبال چندانی روبرو نشد  

فیلمها هم تکراری بودند اغلب 

با این وجود با جان و دل تماشایشان می کردیم . 

 

جمعه صبح هم برنامه کودک شبکه دو فوق العاده بود 

واتو واتو ٬ بامزی ٬ دهکده حیوانات ٬ رامکال ٬ بلفی و لی لی بیت ٬ و آنت و لوسین کارتونهای خوبی بودند که دوستشان داشتم . 

 

جمعه ها کلا روز خوبی بود . معمولا عمه هایم از تهران می آمدند و ما توی حیاط بزرگ خانه با بچه ها بازی می کردیم و چه حماسه های لذتبخشی بود آن بازی ها ... 

پدرم در عوض طلبی که داشت تعداد زیادی لوله پولیکا از دوستش گرفته بود و گذاشته بود ته حیاط برای روزی که بفروشد . این لوله ها شمشیرهای ما می شدند و با هم بر سر سنگ طلا که سنگهای مرمر کف تراس بود می جنگیدیم . این بود که بعد از اتمام نبرد  

یک عالمه لوله شکسته می ماند و یک عالمه جای خالی روی کف تراس   

وقتی غروب جمعه کارتون نشان می داد میهمانهای ما آماده می شدند برای برگشتن 

و من آماده می شدم برای کتک خوردن از بابا ... 

 

من جمعه ها را به خاطر همه دردها و کیفهایش می پرستیدم  

به خاطر پل کوچولو به خاطر سیلاس و به خاطر هاکلبری فین

اشک های غروب جمعه می ارزید به یک هفته خط زدن روزها   

درست مثل همین حالا ... 

 

 

+ پست های مرتبط  یک و دو  

 

 

نظرات 42 + ارسال نظر
وکیل الرعایا دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:07 http://razeman.blogsky.com

اول؟

وکیل الرعایا دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:08 http://blogsky.com

هورااااااااااااااااااااااااا بالاخره من اینجا اول شدم ...!!!

وکیل الرعایا دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:10 http://razeman.blogsky.com

اینم سومیش که جای هیچ گونه ادعایی باقی نمونه
فکر کنم یه بار راجع به جمعه ها گفته بودم ...! نون بربری و سرو صدا و فوتبال بازی و خواب شیرین صبح و ... غیره

دوست دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:12

چهارمیش کی میاد؟

وکیل الرعایا دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:16 http://razeman.blogsky.com

من هم عاشق بلفی و لی لی بیت بودم ... چوبین و که نگو ... غش می کردم براش ...! و دیگه یه کمی که بزرگ تر شده بودم عاشق آن شرلی و بابالنگ دراز بودم
یادش بخیر واقعا ... الان یه مجموعه ی کامل دارم از آهنگ های کارتون ها ... هر وقت دلم واسه بچگی هام تنگ میشه میشینم گوش میدم ...

وکیل الرعایا دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:17 http://razeman.blogsky.com

چهرمیش نصیب شما شد

دوست دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:18

خانواده دکتر ارنست که از شبکه یک پخش می شد ...
چاق و لاغر و ماموریتشون تو دهه فجر با قرقی....

عاطی دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:20 http://pransesbanoo.blogfa.com/



چقدر با احساس!!!


نمی دوونم چرا!هیــــچ وقت انقد عاشقانه ب تلوزیون و کارتون دل نبسته بوودم!و از هموون اول عشق رادیو بوودم و هستم!

وانیا دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:22

چه عکس وحشتناکییییییییییییییی
این بدبخت دقیقا چیکار کرده به نظرت؟ کل پایه ها رو هم با هم رفوزه بشی اینجوری چوبکاریت نمیکنن
میگم نکنه این تصویری از دنیای باقیه این یه خلافکاری چیزیه؟
چندنفر به یه نفر؟

پست خوبی بود بچچه تخصی بودیا

نگار دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:23

خب الان چی میتونم بگم من ؟ هان؟ منفجرمون کردی که . تا اومدم یه نوستالی رو مز مزه کنم دومیش پرید جلو. خاطره پشت خاطره. هی هی ی ی. بذا یه کم افکارمو جمع و جور کنم . می خوام توو این سکوت برگردم ۱۶ ۱۷ سال پیش

نگار دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 22:26

ولی بابک شاید به نظرت چیپ بیاد ها ولی من از صدا و طرز خوندن اون پسره خوشم میومد. هنوز زنگ صداش توو گووشمه

وانیا دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 23:03

بشدت عاشق پست دومی شدم محشر بود بعده اینهمه وقت بازم خوندنش به آدم انرژی میده

محدثه دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 23:14 http://shekofe-baran.blogsky.com

خیلی قشنگ بود!
با اینکه خیلی از کارتونارو ندیدیه بودم ولی بازم یاد بچگی های خودم افتادم و طعم چشم غره های مامان که از صد تا کتک های نخورده بد تر بود!

محدثه دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 23:17 http://shekofe-baran.blogsky.com

eeeeeeeeeeee!!!
چ زود یه سال از اون پستا گذشت!
eeeeeeeeeeeeeee!!من همین الان فهمیدم یه سال هم بیشتر گذشته!!!
اااااااااااااااااااااا!!!
یعنی من یه سال و خورده ایه که اینجام؟!!!!
شایدم دوسال!
ااااااااااااااااا!!!
یادش بخیر!!!!

کاتیا دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 23:18

بابک خان

آینه عبرت یادته؟
آقا تقی و علی...


یادش به خیر...

کاتیا دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 23:24

منم صدای باز از مسجد شهر پیچید توی گوشم...اخی..به نظر منم اهنگو صدا و لحن پسره خوب بود بقیه یاون برنامه های نیایش و نماز طولانی و عذاب آور بود

اهنگ سیلاس رو هم دوست داشتم..با اون اسبه تو حاشیه ی دریا..
قلم موی جادویی یادتونه؟
اونم دوست داشتم

یاد چاق و لاغر هم افتادم
همینطوری..
اون قسمتی که آدم اهنی داشت خیلی ترسناک بود...
یاد یک ترس دیگم هم افتادم.
من بچه بودم از شیپورچی می ترسیدم
شعور نداشتم بفهمم این یک بچه گرگه و قرار نیست به کسی آسیب بزنه...

مرسی از پست خوبت.و یادآوری چیزهای خوب گذشته.

بانو دوشنبه 18 مهر 1390 ساعت 23:25 http://mymindowl.persianblog.ir

خاطرات قدیم.... مرسی به خاطر یادآوریش.. .

کلئوپاترا سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 00:07 Http://hand-written.blogfa.com

هوممم

bahar سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 01:07

زمان ما پیشرفته تر بوده همچین:دی ما سوباسا میدیدیم،خیلیم دوسش داشتیم.. از وقتی هم که کانال سوپر آر تی ال و بومرنگ اومد دیگه عمرا کانال 1 بازدید نمیشد... آخه اون دو تا کاناله که گفتم صبح تا شب کارتون بود.. یادش بخیر از بس سوپر آر تی ال نگا کرده بودم دیگه آلمانیو خوب میفهمیدم:دی

تیراژه سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 01:28 http://tirajehnote.blogfa.com/

ممنون بابک
به خاطر تمام این نوستالژی های قشنگ
به خاطر تمام این حسرت های شیرین
ممنونم جناب اسحاقی
به خاطر همه ی ذوق و سلیقه و حوصله ات

حرفخونه سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 07:18

من یه جورایی عااااااشق زنده نگه داشتن خاطره ها م. اینه که بیشتر از اینکه دوست داشته باشم وسایل جدید برای خونه بخرم که مدرن و امروزی باشه ، دوست دارم اتوی زغالی و چراغ لاله و ترمه ی قدیمی پاره بخرم. یه دونه از همین تلویزیون هایی هم که تو پست قبلی نوشتی راجع بهش و منم یه سری خاطره ی اینجوری ازش دارم رو از دوست بابا گرفتم. درواقع اون گذاشته بود که بندازه دور و من در آخرین لحظه نجاتش دادم. حالا میخوام بگم اگر دوست داشته باشی و واقعا بخوای که داشته باشیش و در آینده به بچه هات نشون بدیش و داستان های پیشرفت تکنولوژی و بدبختی های هم دوره هامونو براشون تعریف کنی ، من خوشحال میشم هدیه بدمش بهت.
ابا تعارف نیست و از صمیم دله. بهم خبرشو بده. (راستی تلویزیون من نارنجی نیست.کرم رنگه)

دل آرام سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 07:30 http://delaramam.blogsky.com/

اینو یادت رفت بگی که هروقت شهادت یه کدوم از امام ها بود کارتون تعطیل میشد و یه سری اراجیف با یه آهنگ مزخرف پخش میکردند . اصلا شاید به خاطر همون ما دین گریز شدیم ... چون کوچکترین و ساده ترین تفریحمون رو ازمون دریغ میکردند . باورت نمیشه الانم که دارم اینو مینویسم اعصابم خرد شد .

ولی راست میگی جمعه ها یه چیز دیگه بود ،دوستداشتنی بود ، خیلی خیلی

عارفه سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 07:47 http://inrozha.blogsky.com/

اشک های غروب جمعه می ارزید به یک هفته خط زدن روزها
چرا واسه من اینجوری نیست؟

روزگارمو سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 08:24 http://mavgola.blogfa.com

سلام. میگم چقدر خاطرات ما بچه های قدیمی شکل همه. اصلا بچه های ما الان با این کامپیوترا فردا چی میخوان بگن به بچه ها شون؟
من که هنوز هم مزه ی اون جمعه ها رو فراموش نکردم.

سمیرا سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 08:49 http://nahavand.persianblog.ir

وای تو چه میکنی با این دلتنگیهای همه ساله ما کیامهر....بازم بغض دلم وا شد با این خاطره های قشنگ...یادش بخیر اون وقتها انگار شخصیت های برنامه های کودک با ما بزرگ میشدن..وقتی کوچیک بودیم همه بچه بودن توی نوجوانی شد پرین و ممول و مجید قصه های مجید و بعدش هم دیگه همه جوان بودن...من عاشق جودی آبوت و زنان کوچک و باخانمان و قصه های مجید بودم...و عاشق پنج شنبه ها که میدونستم فرداش تعطیله...و جمعه شب چقدر سخت میگذشت که فرداش دوباره باید بریم مدرسه

افروز سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 09:25

برعکس تو من هیچ وقت جمعه را دوست نداشتم نه کسی بود که باهاش بازی کنم و نه دلخوشی که نگران تموم شدنش باشم جمعه ها برام خشک بود و پر از مقررات مثل ناخنت را بگیر لباساتو جمع کن و ....
شاید تنها خوبیش حضور مامان تو خونه بود برعکس بقیه روزها که از صبح تا عصر می رفت مدرسه و لازم نبود خودم غذا را گرم کنم و بخورم و تازه مراقب داداشها هم باشم

نگار سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 09:32

عادل قربانی سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 10:39 http://www.kajboland.blogfa.com

واااای چه یادآوری باحالی..
عکسا هم خیلی خاطره انگیز بوذ. مرسی..

سارا سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 11:39 http://www.takelarzan.blogsky.com

وای که چقدر بعدظهرهای جمعه دلگیر بود ولی همین کارتون ها منو سرگرم میکرد
حال و هوای خواصی داشت اون روزها

الهام سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 12:13 http://sampad82.blogfa.com

ینی زمان شما کاکرو و سوباسا اوزارا اینا نبودن؟! این آدما توو همه ی دوران های تاریخ تلویزیون ایران بودن!
میگماااا آقا اجازه شما احیانا سمنانی ک میستید ها؟!!

مامانگار سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 12:30

...تو چقدر باهوشی کیا...
...چه خوب همه رو یادته !!
...واقعا این ظلم بود به بچه ها یا ارفاق !!...اومدن تلویزیون رو میگم...ما بچه های قدیمی تر...دسته جمعی...دوچرخه سواری و گرگم هوا و هفت سنگ و خاله بازی تو حیاطهای باغچه دار و سرسبز..با بچه های همسایه...وباهم بودن..و باهم بودن..تو خاطرات بچگیامونه...اینه که خییییلی نمی فهمم این ذوق و شوق هارو....

نینا سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 13:08 http://taleghani.persianblog.ir/

yek chize bi rabt. chera man to liste beroz hay shoma nistam??? yani shoot shodam viron

تلاش سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 13:30 http://hadafbozorgman.blogfa.com/

چرا کتکت می زد؟؟

خاطرات رو خوب یادتون مونده..
چطوریه؟..
من وقتی شما می گید یادم می یاد..
البته اون موقع خیلی کوچیک بودم..

کورش تمدن سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 13:41 http://www.kelkele.blogsky.com

سلام
یادش بخیر
چقدر خاطره برام زنده شد
فهمیدم خیلی گذشته
اونقدر کمبود فیلم بود که با اون سن و سال کم ثانیه شماری میکردیم واسه دیدن اوشین و هانیکو

آوا سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 14:55

یادش به خیر.....ازون پستای
مرتبط یکیشو بودم اونموقعا
که خونده بودم اما خاموش
بودم اون وقتا.......فقط
همینو میدونم که دیگه
نه اون روزا بر میگرده
نه حس وحالای اون
وقت هامتاسفانه.
کاش فقط یطوری
نشه که تودههء
بعد بگیم بازم
تااروزای الان
امیدوارم!!!
یاحق...

تیام سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 16:40

سلام
جد ا از پستت که آدم رو یاد خیلی از چیزها و خیلی از روزهای کودکی و خیلی از ادمها میندازه
یه سر رفتن به جوگیریات پرشین بلاگ هم آدم یاد خیلی چیزها می افته یاد خیلی از پست ها و کامنت های قشنگ ...یاد پرچم سنجاق شده به حسرتهات
و صد البته برای خودم یاد سگ سکوت دوست داشتنی حذف شده ام
من اونجا رو خیلی بیشتر دوست داشتم.کاش توی پرشین بلاگ هم بنویسی.یه جورایی احساس می کنم اونجا از همه ی این سه تا بلاگ اسکایی اصلی تره!

تیام سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 16:40

به دل آرام:شهادت امام ها که فقط میتی کومان رو پخش می کردن.دیگه صحنه به صحنه شو حفظ بودم.یادش بخیر ولی من از نصف کارتونا خوشم نمیومد.از سند باد-ای کیو سان-میتی کومان-پینوکیو ...

نیره سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 16:52 http://salimi.blogfa.com/

ما هم از این تلویزیون ها داشتیم. البته طوسی بود و تا جایی که می دانم تلویزیون هیچ وقت جز جهیزیه نبوده. خصوصا اون سالها که خیلی ها یخچال هم سرجهاز نمی دادند!
گاهی وقتها موقع تماشای برنامه کودک برق می رفت و پدرم با باتری ماشین تلویزیون را برای ما روشن می کرد
یادش به خیر...

جزیره سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 18:58

سلام
اون شعری که نوشتی: باز از مسحد شهر.... کت و شلوار تنشون بود؟مطمئنی؟
صدا پسره رو دوسش داشتم.

سیندرلا سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 19:34 http://zozooooo.blogfa.com/

صبح خوندم این پستو اما فرصت نداشتم کامنت بزارم.یعنی از صبح یه ریز" باز هم مرغ سحر "و این شعره با صدای اون پسر بچه هه تو گوشمه.
هر کاری هم میکنم نمیتونم از ذهنم دکش کنا کلا حفظم مدام دارم میخونمش.من دوسش داشتم.
رامکال و دوست داشتم.فک کنم همون راکنه بود دیگه.
ولی خداییش بچگی های ما کارتوناش یه چیز دیگه بودن.
خیلی دوسشون داشتم .

اقدس خانوم سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 21:58 http://aghdaskhanoom.blogsky.com/

دوران کودکی نه به کارتونها علاقه داشتم و نه به جمعه ها

مریم پنج‌شنبه 21 مهر 1390 ساعت 22:05 http://mazhomoozh.blogfa.com

چون تجربه نکردم واقعا نمی دونم چی بگم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد