جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

درخت کریسمس

مطابق یکی دو سال گذشته دم دمای سال نوی مسیحی خانم (ش) گیر داده است به آقای (ع) که برو یک کاج واقعی زینتی یا حتی شده مصنوعی بخر که ما هم مثل خارجی ها و بعضی ایرانی های با کلاس ؟!! تزئینش کنیم و چراغ رنگی و ریسه رویش بگذاریم و نوکش ستاره وصل کنیم و برای بچه هایمان از طرف پاپانوئل کادوی کریسمس بخریم و کنارش با هم عکس یادگاری بگیریم و عکسمان را بگذاریم اینستاگرام و فیس بوک تا همه دوستان و فامیل ببینند .

آقای (ع) هم  مثل هر سال مخالفت می کند و بحثشان بالا می گیرد و بعد از کلی مشاجره و مباحثه درخت کریسمس نمی خرند و خانم (ش) قهر می کند و ماجرا تمام می شود و می رود تا سال بعد دوباره روز از نو روزی از نو .



خیلی اتفاقی اینبار من هم وسط مشاجره لفظیشان بودم و ناخوداگاه پایم به این بحث باز شد . البته چون دعوای زن و شوهری بود من ظاهرا به عنوان قاضی ولی در باطن به عنوان یک شنونده صم و بکم و ساکت در بحث مشارکت داشتم و صحبت هایشان را عینا برایتان بازگو می کنم .


آقای (ع) می گوید :

خب ما مسیحی نیستیم که بخواهیم سنت های آنها را اجرا کنیم . حالا اگر توی یک کشور دیگر زندگی می کردیم و بچه هایمان قرار بود با بچه هایی که همگی در منزلشان درخت کاج کریسمس دارند بزرگ بشوند و  ممکن بود عقده ای و سرخورده شوند باز قابل قبول بود که به منظور احترام به دین و فرهنگ کشوری که ما را پذیرفته و همشکل شدن با دوستان و همسایگان و برای خوشحالی بچه هایمان چنین کاری کنیم . اما اینجا و توی کشور خودمان درخت کریسمس چه معنا و مفهومی دارد ؟

خانم (ش) می گوید :

یک کار قشنگ و فرهنگ زیبا برای هر کشور و فرهنگی که باشد قشنگ و زیباست . اینکه ما با درخت کاج عکس یادگاری بگیریم چه اشکالی دارد ؟

آقای (ع) می گوید :

ما خودمان هزار سنت و آیین زیبا و باستانی ولی فراموش شده داریم که نه می شناسیم و نه اجرایش می کنیم . چرا باید این سنت های فراموش شده را بگذاریم و برویم سراغ آیین و سنتی که مال ما نیست ؟

خانم (ش) می گوید :

اینکه ما یک درخت کریسمس توی خانه داشته باشیم کجایش بی احترامی به فرهنگ و سنت خودمان است ؟

آقای (ع) می گوید :

ظاهرا بی احترامی نیست اما بی توجهی که هست . نشانه خودباختگی و غربزدگی که هست .

خانم (ش) می گوید :

خیلی از ایرانی ها اینکار را می کنند و عکسشان در شبکه های اجتماعی وجود دارد .

آقای (ع) می گوید :

اینکه می شود چشم و همچشمی و تفاخر و تظاهر کردن . اینکه یک تعداد آدم با درخت کریسمس عکس می گیرند دلیل می شود که ما هم اینکار را بکنیم ؟

خانم (ش) می گوید :

اگر یک خارجی در کشور خودش سفره هفت سین بیاندازد و چهارشنبه سوری از روی آتش بپرد و شب یلدا هندوانه و انار بخورد ما خوشمان نمی آید ؟ نمی گوییم چقدر خوب است که یک غریبه با فرهنگ ما آشنا شده و آیین های سنتی ما را انجام می دهد ؟ چطور اگر یک خارجی سنت های ما را به جا بیاورد می شود خونگرم و فرهنگ دوست ؟ ولی اگر ما سنت های آنها را انجام بدهیم می شویم غربزده و خودباخته ؟

آقای (ع) می گوید :

اینکه شما شیفته یک سنت و آیین بشوی اشکالی ندارد . اینکه به خاطر حرف و توجه دیگران فرهنگی که مال ما نیست بپذیرید خیلی ایراد دارد .

خانم (ش) می گوید :

مگر سنت ولنتاین ایرادی دارد ؟ اینکه دو نفر به پاس عشقشان به هم در روز خاصی هدیه بدهند کار قشنگی نیست ؟ اینکه این فرهنگ دارد بین ما ایرانی ها هم رایج می شود زشت و بد است ؟

آقای (ع) می گوید :

نه خیر خیلی هم خوب است .

خانم (ش) می گوید :

پس چه اشکالی دارد که ما هم سال نوی میلادی را جشن بگیریم و درخت کریسمس بگذاریم و به هم هدیه بدهیم ؟

آقای (ع) می گوید :

ما که تعطیلات کریسمس نداریم و تازه شدن سال جدید میلادی که تاثیری در زندگی ما ندارد چرا باید همچین کاری بکنیم ؟ ما خودمان نوروز داریم و سفره هفت سین و سال تحویل و کلی تعطیلی و عید دیدنی و عیدید دادن و عیدی گرفتن . نه ما ربطی به درخت کریسمس داریم و نه درخت کریسمس به ما ربطی دارد .


بعد هم بحثشان بالا می گیرد و هر دوتایی به من نگاه می کنند تا بینشان حکمیت کنم .

سعی می کنم طوری که خانم (ش) نرنجد بگویم با آقای (ع) بیشتر موافقم و نظراتمان به ایشان نزدیک تر است اما بخش هایی از صحبت او را هم قبول دارم و بعد قول می دهم صحبت هایشان را عینا توی جوگیریات بنویسم تا شما هم اگر نظری در این مورد دارید بدون ملاحظه کاری و رعایت جوانب بیان کنید .

آقای (ع) و خانم (ش) کامنتهای شما را می خوانند ....



نظرات 21 + ارسال نظر
طـ ـودی پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 03:56

من کاملا موافق نظرات آقای ع هستم، تا حد بسیار زیادی؛ و اتفاقا چند وقت پیش هم داشتیم با یکی از دوستان سر همین مسئله حرف میزدیم و من همین دلایل رو میاوردم
برام قابل قبوله که مثلا همون دوستم که تا 10 سالگی کشوری زندگی کرده که کریسمس و سال نوی میلادی رو جشن میگرفته هنوز هم اینکارو بکنه و کادو بده و کادو بگیره، ولی مایی که همیشه ایران بودیم رو نمیتونم بفهمم؛ حتی مغازه هایی که ویترینشون رو اون شکلی تزیین میکنن (نه برای فروش فقط برای تزیین) رو هم یکم سخته قبول کردنشون واسم!
اینکه به سنت های بقیه مردم احترام بذاریم و حتی دوست داشته باشیم و بگیم اِاِ چه کار خوب و جالبیه آره خوبه، ولی اینکه خودم اینجا انجامش بدم رو نه زیاد دوست دارم و نه باور دارم؛ همون طور که زیاد برام جالب نیست یه مثلا مسیحی یه سال سفره هفت سین بندازه!
به نظرم اینکه هر جایی و هر کشوری سنت خاص خودش رو داشته باشه و مخصوص همونجا باشه قشنگ تر هست

مهران به طودی پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 05:11

فرمودید زیاد برام جالب نیست یه مثلا مسیحی یه سال سفره هفت سین بندازه!
جشن کریسمس یک جشن مذهبی است ولی نوروز جشن ملی و میهنی. نوروز را همه ی ایرانیان جشن می گیرند. از مسلمان و مسیحی بگیر تا زرشتی و بودایی. عجیبه که نمیدونید مسیحی ها هم بخشی شون ایرانی هستند و مثل ما نوروز رو جشن می گیرند!

مهران پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 05:28

رفتار اقا و خانم من رو یاد فیلم جدایی نادر از سیمین انداخت.
سیمین نماد انسان های تسلیم پذیر در برابر شرایط
نادر نماد انسان های اصول گرا
ما ایرانی ها جشن های بزرگی مثل بهاربد( چله ی بهار)-مهرگان و ... داریم که از کریسمس خیلی قشنگتره و اگه سوار بر موج نشیم و مبتکرانه 10 اردیبهشت سال بعد مثل شب یلدا به مناسبت چله ی بهار جمع بشیم و چند تا عکس بندازیم و تو شبکه های اجتماعی بذاریم علاوه بر لایک خوردن عکس و کلاس گذاشتن میتونیم فرهنگ سازی کنیم و چقدر خوب میشه که یه دور همی دیگه مثل شب یلدا رو بازسازی کنیم.
البته اینکه بخوایم یک درخت بگیریم و به خاطر دلخوشی خانواده با این کار خوشحالشون کنیم فکر کنم خیلی بهتر باشه تا با بحث هر ساله ارامش و دل خوشی خانواده رو بهم بزنیم.

پیرامید پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 10:55 http://lifeformyself.blogsky.com

آقای (ع) و خانم (ش) کامنتهای شما را می خوانند ....
اوه اوه! این جمله خطرناکه!!! من نظری ندارم!!

خورشید پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 11:34

من هم با آقا موافقم.
این جشن ها ( نوروز یا کریسمس یا یلدا و ..) از فرهنگ و اعتقادات یک ملتن.
مال اون ملتن. اعتقادی که ما به نوروز داریم، (هفت سین چیدن و عیدی دادن و قرآن خوندن و..) به کریسمس نداریم. کریسمس جشن مذهبیه و به نظرم اگه با اعتقاد انجام نشه، یه جورایی بی احترامی به اون اعتقاداته.


با احترام به نظر خانم البته.

زهرا پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 12:17 http://surgicaltechnologist.persianblog.ir

جشن کریسمس و هالووین و شکرگزاری و امثالهم،برای مسیحی هاست،به این معنا که افراد مذهبی مسیحی،به این جشنها اهمیت می دن،و الزاما برای شاد بودن و هدیه دادن نیست!تو کشورهای خارجی هم هستند افراد غیر مذهبی که توی این شلوغ پلوغی سال نو میلادی با وجودیکه اکثر مردم درحال جشن گرفتن هستن،هیچ اهمیتی نمی دن چون اصولا به حضرت مسیح و ماجراهای شب میلاد ایشون بی اعتقادن!
نوروز یه جشن ملیه،کلیمی ها،مسیحی ها و مسلمونا و زرتشتی ها این جشن رو برپا می کنن چون صرفا آغاز بهاره،و به اعتقادات یک دین خاص ربطی نداره!

هورام بانو پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 12:18

من کاری به کریسمس ندارم
من کادو تولدمو میخوام
یهو میبینی سال دیگه من تو بینتون نیستم هی حیف و دریغا میخوری ها از ما گفتن

جعفری نژاد پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 12:42

به شخصه با هررررر کاری که شادی و حس زندگی و دوست داشتن رو به محیط خانواده بیاره موافقم
چندان هم برام تفاوتی نمی کنه سنت ایرانی و آریایی!!! باشه یا یه فرهنگ وارداتی از چند ده هزار کیلومتر اونطرف تر. یعنی اون قسمتش وظیفه ی من نیست که نگرانش باشم. وظیفه ی من شاد و سر زنده و سالم نگه داشتن خانوادمه. البته مطمئنن ترجیح می دم خانواده ام رو با آداب و رسومی که بیشتر باهاش سنخیت داریم و بیشتر به شیوه ی زندگیمون نزدیکه شاد کنم...
این رو هم صادقانه و بدون تعارف و شفاف عرض کنم که به نظر این جانب خریدن درخت کریسمس و تزئین کردنش اگه صرفن برای عکس گرفتن و عرضه در شبکه های اجتماعی باشه کار بی مورد و خنده داریه و البت نه چندان جالب اما اگه واسه یه شب خندیدن و خوشحال بودن و دور هم بودن باشه چرا که نه!

بولوت پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 13:36 http://maryamak.blogfa.com/

بند اولتون رو دوست ندارم. چون به آدم پیش فرض و جهت گیری میده برای خوندن باقی متن.
به نظر من هر رسم یا مراسمی که میتونه باعث شادی و هیجان بشه خوبه.
اما اگه صرفن برای افه ش رو اومدن باشه جالب نیست. نمیگه بده. فقط به نظر من جالب نیست.
جالبه تو فیدلی دقیقن قبل از پست شما این (http://1pezeshk.com/archives/2014/12/history-of-christmas.html) پست یک پزشک رو خوندم!
چرا فکر میکنیم سنتا فقط میتونه برای مسیحی ها باشه؟
بعدم آقای ع که بسیار علاقه مند هستن به سنت های ملی میهنی، آیا قدمی چیزی برای جشن گرفتن این سنت ها برداشتن؟ ایشون که میگن "ما خودمان هزار سنت و آیین زیبا و باستانی ولی فراموش شده داریم که نه می شناسیم و نه اجرایش می کنیم . چرا باید این سنت های فراموش شده را بگذاریم و برویم سراغ آیین و سنتی که مال ما نیست ؟"
و به این دلیل مخالف برگزاری کریسمس توسط ماها هستن! آیا یکی از این سنت های فراموش شده رو میشناسن و جشن گرفتن؟ یا صرفن از این نظریه و حرف برای مخالفت استفاده میکنن؟
ایشون که میگن برپایی کریسمس "ظاهرا بی احترامی نیست اما بی توجهی که هست . نشانه خودباختگی و غربزدگی که هست ." و انقدرررر علاقه مند به خود نباختگی هستن. هیچی هیچی هم نه! مهرگان رو که بزرگترین جشن ایرانی ها بعد از نوروزه؛ فراموش شده و گمشده و زیرخاکی هم نیست! میشناسن؟ جشن میگیرن؟ یا فقط علاقه مند به ساز مخالف زدن هستن؟
یه مثلی هست میگه شما برادریت رو ثابت کن! آقای ع بهتره اول برادریشون رو در علاقه و پاسداشت سنت های ملی مذهبی ثابت کنن بعد با پاسداشت سنت های غیر ملی و مربوط به مذاهب دیگه مخالف کنن. نه این که صرفن برای مخالفت پای سنت های ملی فراموش شده رو پیش بکشن!
حالا واقعن خانوم ش و آقای ع اینجا رو میخونن؟
خانوم ش من جای شما باشم (حالا چه دلیلتون جشن گرفتن و شادی کردنه، چه دلیلتون برای افه ی وای من چقدر متجدد هستمه!)خودم میرم یه دونه درخت کریسمس میخرم. مگه خودتون اینجوری هستید که از آقای ع میخواید؟ نمیشه که آدم افکار متجددانه داشته باشه بعد مثل زنای سنتی از همسرش بخواد برآورده کنندشون!
البته احتمال این که آقای ع همون جور که به سنت های ملی علاقه داره مرد سنتی ای هم باشه و به خانوم ش اختیار عمل نمیده و خانوم ش اجازه این کارا رو نداره هم هست.
بله! من جای شما باشم میرم یه دونه درخت کریسمس میخرم. تموم میکنم این بحث هر ساله رو. بعدم هر وقت آقای ع شروع کردن به جشن و پاسداشت سنت های ملی مذهبی، عکس مراسم های مربوط به این سنت ها رو هم میگیرم میذارم تو شبکه های اجتماعی تا دوستام بدونن شما غرب زده نیستم و در کنار سنت های غربی! سنت های ایرانی رو هم جشن میگیرم!

ممنون بولوت عزیز
ترجیح دادم کامنتهای این پست رو بی جواب بگذارم
اما بابت انتقاد شما ممنون
حق دارید بخش اول نوشته ممکنه به نظر مخاطب جهت بده
ولی همونطور که گفتم من با نظر آقای ع بیشتر موافقم و دقیقا اون عبارت رو از خانم ایشان نقل قول کردم
اینکه مثل بعضی ایرانی های باکلاس با درخت کریسمس عکس بگیریم

پونی پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 14:52 http://pppooonnnyyy.blogfa.com

اولا وسط یخ و سرما و برف و بوران جشن سال نو گرفتن در یک مدنیتی اصلا با عقل سلیم جور در نمی آید و هوشمندانه نیست چه بسیار مست و لا یعقل هایی که هرساله یخ زده و ریق رحمت سر می کشند. دوما قطع درختان و آذین بستن آن ها نیز اصلا عاقلانه نیست و جنایت محسوب می شود- قربون اجداد آریایی باهوش خودمون برم که اول بهار را با مشتی دانه سبز شده که آن هم نهایتا غذای مرغ و خروس و گاو و گوسفند می شود جشن گرفته و از این نظر و تقویم جلالی کاملا بر چشم آبی های بور پر مدعا رجحان داریم!
حالا این ها را ول کنیم و بیوفتیم دنبال اجانب ؟
چرا رسوم زیباتر و منطقی تر آن ها را نمی آموزیم؟
مانند بدرقه مرده ها با سکوت و یادی نیکو در کافه ای با گیلاسی؟
بی معنی بودن جهیزیه و مهریه
وفاداری به همسر و تک همسری
وجدان کاری؟
تربیت بچه های مستقل

در مرام جوگیریاتیان نیست دیدی را با بازدید نکو دارند؟ یا هنوز قابل نمی دانند کلبه فقیرانه ما را؟

لئونا پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 15:25 http://www.borideha.persianblog.ir

من اکثراً با خانمها موافقم، ولی در این مورد کاملاً طرفدار نظر آقای ع هستم. کاج خریدن و کریسمس گرفتن و بعد هم عکس گذاشتن در شبکه های اجتماعی؟ نع!

دل آرام پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 15:53 http://delaramam.blogsky.com

من با جشن گرفتن موافقم. همونطور که از داشتن جشن های مذهبی- اسلامی هم استقبال میکنم. کلا نکوداشت سنت ها برام مهمه. ایرانی بودن مراسم برام در اولویته و تمام سعیم بر اینه که به بهترین و مفصلترین شکل ممکن جشن بگیرم اما در کنارش هر آیین و جشن و سرور دیگه ای هم باشه استقبال میکنم. انقدر با اینکار موافقم که حتی معتقدم صدا و سیما هم باید این مدل مراسم رو رسمییت بده و برای همه ادیان در اون روز ویژه جشن بگیره.
نظر بنده به خانم ش نزدیکتره. البته نه در زمینه چشم و هم چشمی و عکس گذاشتن در صفحات اجتماعی بلکه از نظر ذات شاد بود و مقدس بودن کلیه آداب و رسوم. به خصوص مراسم سال نو

رها آفرینش پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 16:39 http://rahadargandomzar.blogsky.com

من هم نظر عباس آقا رو تایید میکنم...
اینکار مثل اینه که با صدای آهنگ عروسی همسایه تا صبح بیدار باشیم و برقصیم
نه شامی،نه شیرینی ایی....آخه اینم شد کار؟

نورا پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 17:25

ای کاش اقای (ع) برای خوشحالی خانم (ش) هم که شده بود اینکارو میکردن مخصوصا که خانم (ش) انقدر علاقه و اصرار داشتن! راستش با کمال احترام به نظر اقای (ع) اما فکر نمیکنم یه درخت کریسمس اینهمه حرف پشتش باشه و یا انقدر تاثیر در غرب زدگی داشته باشه شاید بهتر بود که امسال با خریدن این درخت سوپرایزشون میکردین و برای بچه هاتون از فلسفه ی کریسمس میگفتین اینجوری تبدیل به یه بابای باحال و همه چیز دان هم میشدین علاوه بر اینکه چقدر خانومتون از این کار خوشحال و هیجانزده میشدن با کمال احترام برای نظر های اقای (ع) و خانم (ش) عزیز

دیبا پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 19:41

برام جالبه بدونم نظر آقای (ع) درباره ی مناسب های اسلامی چیه. مثلا تاسوعا عاشورا چه کار می کنه؟
آیا این مناسب ها هم از نظرش خودباختگی هست یانه.

طـ ـودی پنج‌شنبه 4 دی 1393 ساعت 23:05

به مهران

بله حق با شماست، هفت سین یه سنت ملی هست و همه ی ادیان اون رو جشن میگیرن، حتی مسیحی ها
اون جمله اشتباه سهوی ای داره که عذر میخوام بابتش، منظور از مسیحی ها، کسایی هست که نوروز و هفت سین جز ملیت و آیین های جایی که بهش تعلق دارند نیست

عاطی جمعه 5 دی 1393 ساعت 04:11 http://www-blogfa.blogsky.com

من موافقم که هرکسی هرکاری میخاد کنه،نه گرفتنش برای کسانی ک به هر دلیل میگیرند بد است.نه نگرفتنش برای کسانی ک به هر دلیل نمیگیرند بد است.

یک جشن ساده و چارتا عکس یادگاری چ عیبی دارد؟ مثل اینکه ما میریم شهر یا کشور دیگه ای و با لباس های سنتی شون عکس میگیریم. هیچ مشکلی با نوروز و یلدا و عیدهای مذهبی هم ندارد از نظر من.

کریسمس زیباست.ما حضرت مسیح رو قبول داریم و دوستش داریم.خب چ عیبی دارد تولدش را جشن بگیریم؟یا به هر دلیل دیگر یک روز شاد باشیم؟



البته از زاویه ای دیگر که نگاه کنیم جشن ها و یا عزاهایی که ما ارزش قایلیم برایشان.همیشه پرخرج هستند.مثل عاشورا.نوروز.شب یلدا.ولی هزااار و یک جور آیین سنتی و دینی (شاید) داریم ک حتی روزشان را نمیدانیم کی است.هرچیزی ک منفعتی در آن باشد زنده می ماند! فکر کنم برای کل جهان صادق باشد این قانون!

بشرا جمعه 5 دی 1393 ساعت 10:57 http://biparvaa.bligsky.com

من با نظر آقای ع موافقترم... به نظرم کار بیهوده ای میاد... توی این چند سال که خارج از ایران هستم بر خلاف خیلی از ایرانیهای اینجا هیچ وقت نه کاج تزیین کردم ،نه برای عید شکر گزاری بوقلمون درست کردم. و....چون هیچ حسی نسبت به این روزهای خاص ندارم اصلا.... چون باهاشون بزرگ نشدم.... یکی از دغدغه هام اینه که پسرم بزرگتر بشه و ازمون کاج کریسمس بخواد.

فاطمه جمعه 5 دی 1393 ساعت 22:46 http://hamanketoramisorud.blogfa.com

باید بگم منم با آقای ع موافقم ... خیلی از فامیلای ما هم در صدد تهیه درخت کریسمس هستند و حتی دختر عمه م تزیینات روی درختو مدتها پیش خریداری کرده و الانم میخواد درختشم بگیره و دختر سه سالشم با ذوق و شوق زیاد منتظر زمانیه که درختو تزیین کنن ... اما من دقیقا حرفای آقای ع تو ذهنم بود و با خودم فکر میکردم اون دختر بچه سه ساله که الان اینقدر تحت تاثیر کریسمسه بعدا نسبت به آیین های خودش چه دیدگاهی خواهد داشت ... و آیا این زمینه سازی اونم از کودکی رو ذهنش موثر نخواهد بود ؟

داود (خورشید نامه) یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 00:55

همون اول که خوندم فکر کردم (ع) علیه السلام است و (ش) شلام اله ! به قرعان!!!

داود (خورشید نامه) یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 01:06

یک پیشنهاد خدا پسندانه و بسرفه دارم که هم اقای علیه السلام توی خرج نمیو فته هم خانم شلام اله به مراد دلش می رسه هم کمک به گفتگوی تمدنهاست و هم کمک به بستر سازی جهت پیشبرد تقریب بین مذاهب ! اوون هم اینکه یک دوست ارمنی یا مسیحی چیزی پیدا کنند شب کریسمس برن عید دیدنی هم فال هم تماشا هم عکس و کادو هم صله رحمه
البته اینهم میشه که با جستجو در ادیان سنتها اداب و اعیاد سایر ملل همه اوونها رو کپی پیست کنیم هر شب بشینیم دور هم هی عکس با کلاس بندازیم بذاریم توی فیس بوک حالشو ببریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد