جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

2048



بازی 2048 را احتمالا خیلی هایتان بشناسید و گرفتارش شده باشید

اگر یادتان باشد ورژن کامپیوتریش را توی یکی از بازی های رمز دار جوگیریات معرفی کرده بودم

و حالا با همه گیر شدن تلفن های هوشمند ، نسخه موبایلش هم برای همه سیستم عامل ها موجود است . بازی جالب و سرگرم کننده ای است . خوبیش اینست که نیاز به نت ندارد و می توانید نابرخط ( منظورم غیر آنلاین است ) هم با آن بازی کنید و یک خاصیت خوب دیگر هم دارد که بر خلاف بسیاری دیگر از بازی های موبایلی با بازی کردن و وقت گذاشتن برایش احساس بطالت و بیهوده بودن به آدم دست نمی دهد . نمی دانم شاید دلیلش این باشد که یک بازی فکری و ریاضی است و ضمیر ناخودآگاهمان ما را فریب می دهد که داریم یک استعدادی شگرف در خودمان می پروریم و این عدم عذاب وجدان از همینجا نشات گرفته باشد . این بازی یکجور حس رضایت روشنفکرانه کاذب به شما می دهد اما در واقع تفاوت اساسی با سایر بازی های موبایلی ندارد .  اما نکته بد 2048 اینست که به شدت اعتیاد آور است و مدام دلتان می خواهد خودتان را به چالش بکشید و رکورد خودتان را بزنید . بهترین رکورد شما مثل آینه دق همیشه بر بالای صفحه خودنمایی می کند و هر بار با نا امیدی شروع می کنید به  یک راند جدید رقابت با اعداد زوج شاید بتوانید آن رکورد لعنتی را بهبود ببخشید و متاسفانه در اکثر اوقات موفق نخواهید بود ولی اگر بشود چنان دچار غرور می شوید که انگاری مفتخر به کسب جایزه نوبل ریاضی شده اید و حس رضایت و نخبگی و نابغه بودن همزمان یکهو آدم را فرا می گیرد .


هنگام بازی با 2048 یکهو تمام خانه های این مربع 16 تایی توسط اعداد و ارقام اشغال می شوند و با یکبار حرکت دادن دست به سمت بالا و پایین یا طرفین ، بازی به پایان می رسد . نه راه پس دارید و نه راه پیش و غمزده و نا امید باید دوباره از اول شروع کنید و این همه راه را مجددا بپیمایید . اما در نسخه های جدیدتر بازی یک دکمه undo برایش تعبیه شده است که به شما یک فرصت دوباره می دهد . با فشردن undo حرکت آخر شما در نظر گرفته نمی شود و می توانید شانستان را دوباره امتحان کنید . در کمال ناباوری گاهی این کار به طرز ناجوری مشکل گشاست . یعنی یکهو تمام مربع ها با هم جفت و خانه ها یکی پس از دیگری باز می شوند و امتیازتان به طرز غیر قابل باوری افزایش پیدا می کند . حس لذتبخشی دارد که یک معمایی که تا همین چند لحظه قبل حل نشده به پایان رسیده بود با فقط یک حرکت متفاوت نه تنها حل می شود بلکه فرصت های بهتری برای گرفتن امتیاز و زدن رکورد پیدا می کنید .


امروز وقتی با یکبار فشار دادن undo همین اتفاق خوشایند برایم افتاد به نکته جالبی رسیدم . اینکه کاش در زندگی ما آدم ها هم می شد بعضی وقتها که به بن بست رسیده ایم با فشار دادن یک دکمه بتوانیم آخرین حرکت ، آخرین تصمیم اشتباه یا آخرین رفتار غلطی را که کرده ایم اصلاح کرد . فکر کنید اگر در زندگی ما هم دکمه غلط کردم وجود داشت و حتی شده یکبار در عمرمان می توانستیم از آن استفاده کنیم می شد جلوی چه ضررهای مالی و جانی و احساسی بزرگی را گرفت . اگر می شد بتوانیم فقط یکی از حرکت های اشتباهمان را پاک کنیم و فرصت دوباره ای برای اصلاح رفتار و کارهای نادرستمان داشتیم چه گره هایی که از  زندگیمان گشوده نمی شد و چه رکوردهایی که در طول عمرمان نمی زدیم .



نظرات 10 + ارسال نظر
طـ ـودی یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 01:11

اگه میشد
و اگه میتونستیم
نمیتونیم متاسفانه ...
:(

مکث یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 03:29

بابک جان؛ درباره بازی که راستش سرم گیج رفت! من اعتیاد به بازی را خوب می شناسم...
درباره اصل مطلبت؛ به نظرم همیشه این دکمه وجود دارد اما شاید ما کمتر به آن توجه می کنیم. شاید جدی نمی گیرمش، شاید رخوت نمی گذارد دستمان را بزنیم روی آن دکمه. اگر واقعا از یک مساله یک رفتار یک اشتباه احساس خطر کنیم، اگر واقعا با اشتباه بودن آن درگیر شویم و البته اگر آدم های باهوشی باشیم، می شود جبران کرد. شاید نه دقیقا آن واقعه را، چون آن واقعه دیگر اتفاق افتاده و تمام شده، یک حفره بزرگ هم در دل ما ایجاد کرده که تا همیشه درد می کند. اما می شود از گنداب شدن آن چاله جلوگیری کرد دست کم. نمی دانم؛ من دوست ندارم هنوز نومید باشم.

روزگار سبز من یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 09:41 http://www.mygreenlife.blogfa.com

فیلم about time رو ببینید . حتما ببینید. درهمین مورده.. و جالبه که نقش اول فیلم با وجود توانایی خارقالعاده اش در برگرداندن زمان به نقطه مورد نظر و پاک کردن اشتباهاتش ، در نهایت به این نتیجه میرسه که زندگی رو بدون Undo زندگی کردن با همون اشتباهات ، خیلی لذت بیشتری داره....

بهار همیشگی یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 11:53

اگر هم تو زندگی همچین موردی وجود داشت حتما برای ما که تو ایرانیم این ویژگی فعال نبود و تو تحریم بودیم

عاطی یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 16:18 http://www-blogfa.blogsky.com

این بازی رو انجام ندادم تاحالا

ولی یه ماشین بازی دارم.قبلنا عادت نداشتم ترمز کنم اصلا!ولی الان با یه ترمز کوچولو!میتونم رکوردمو بزنم! و نه خودم گیم اور می شم نه ماشینای دیگه رو نابود میکنم.

و درنتیجه!گاهی در زندگی ترمز کردن بد نیست:دی

طاها یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 21:17 http://dastanakeman.mihanblog.com

سلام
نا بر خط!شاهکار بود...خیلی خوب بود اما جناب اسحاقی عزیز زندگی خیلی خوشگل برخطه،هیچوقت هم مو لا درزش نمیره

ممنونم دوست عزیز
امیدوارم همیشه اونقدری شاد و سلامت باشید که نیاز به هیچ اصلاحی نباشه

رسوای عالم یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 22:58

گل اگر در زمستان نمیرد در بهار نمیروید
ابتدا اینکه آیا هستی همچون این بازی undo را به راحتی میپذیرد
نمیدانم مانند ای کاش های دیگر ای کاش بپذیرد به قول دوستمان مکث با حفره دل چه کنیم .
این برای دل بود اما اگر منطقی ببینیم این undo برای همه میشود چه خوب چه بد چه خوبی ها که میشود کرد و چه بدی ها که میشود انجام داد همان نباشد بهتر است .

داود (خورشید نامه) سه‌شنبه 9 دی 1393 ساعت 20:36

سلام / امروز حال خوشی نداشتم وبگردی که می کردم اینجاhttp://persianweblog.ir/articles/show.aspx?id=1093 لینک 2048 را دیدم یاد تو افتادم بازی کردم رکوردش حدود 2500 بود بعد از چند دست ارتقاش دادم دویدم اومدم بپرسم رکوردت چنده؟!

حول و حوش 17000

داود (خورشید نامه) سه‌شنبه 9 دی 1393 ساعت 20:49

تو اوون ادرس لینکش هست ادرس اصلی این است
http://www.2048game.ir/

روزگار سبز من پنج‌شنبه 11 دی 1393 ساعت 18:26 http://www.mygreenlife.blogfa.com

17000؟؟؟
من که هزار بار تا حالا 2048 رو زدم ، الان دارم برای 4096 بازی میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد