جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

نوستالژیک تی وی

یکی از محبوب ترین ژانرهای سینمایی سالهای قدیم ما فیلم ها و سریال های کاراگاهی بود که خدا را شکر با وجود تمام محدودیت ها و کمبودها در این فقره زیاد دچار مشکل نبودیم و تا دلمان می خواست فیلم و سریال کاراگاهی و پلیسی نشانمان می دادند . از خانم مارپل و پوآرو و شرلوک هولمز گرفته تا کاراگاه رکس و ناوراو و سوئینی و چامپیون و کاراگاه کاستر و کاراگاه دریک و بازرس و ....

این فیلم و سریال ها با تمام تفاوت های ساختاری که داشتند معمولا در یک نکته مشترک بودند . این نکته مشترک که همان گره تعلیق و هیجان انگیز داستان بود معمولا یک شکل مشابه در همه این فیلم ها و سریال ها داشت . اینکه معمولا مظنون و مجرم و مقصر و قاتل اصلی که کاراگاه دنبالش می گشت کسی بود که در طول فیلم شما اصلا و ابدا به او شک نمی کردید و انتظار نداشتید او مقصر این جنایت باشد . و در واقع قسمت جذاب ماجرا هم همین بود که چون شما به او شک نداشتید در پایان وقتی می فهمیدید همه آتش ها از گور او بلند می شود غافلگیر می شدید .


تعریف از خود نباشد اما بنده با وجود سن کم ، تخصص ویژه ای در حل معماهای جنایی و کاراگاهی فیلم و سریال هایی که می دیدیم داشتم و معمولا در اواسط داستان حتی خیلی قبل تر از اینکه کاراگاه زیرک موفق به حل معمای جنایت بشود مجرم را تشخیص می دادم و به باقی تماشاگران معرفی می کردم . از آنجا که مظنون و مقصر معمولا آب زیر کاه و مظلوم نما بود هیچکس حرف مرا باور نمی کرد ولی در انتها که معما فاش می شد و آن شخص به عنوان مجرم دستگیر می گردید اعضای خانواده با تعجب از من می پرسیدند که چطور متوجه شدی ؟


جواب خیلی ساده بود . نکته ای که معمولا کسی به آن توجه نمی کرد . از بچگی خیلی به کار دوبله علاقه مند بودم و علاوه بر اینکه صدای خیلی از شخصیت های مشهور را تقلید می کردم توانایی خوبی هم در شناختن صداها داشتم . نه اینکه بدانم این صدا متعلق به کدام دوبلور عزیز کشورمان است نه ، ولی دقیق می دانستم که قبلا جای کدام شخصیت های مهم صحبت کرده و جنس صدایش با صدای دوبلورهای عادی فرق دارد . از آنجا که معمولا دوبلورهای مشهور به جای کاراگاه و دستیارش حرف می زدند و  مظنون و مقصر جنایت هم به همین منوال توسط یکی از گویندگان مقتدر دوبله می شد و باقی شخصیت ها توسط گویندگان کمتر مشهورتر دوبله می شدند می فهمیدم که قاتل کیست . همین فوت کوزه گری من برای تشخیص جنایتکار و مقصر اصلی داستان بود . مثلا به جای یک کارگر ساده یا یک پیشخدمت که نقش کوچکی در داستان داشت یکی از صداهای خوب دوبله حرف می زد و من از همین جا می فهمیدم که احتمالا نقش او در داستان خیلی پر رنگ تر از چیزی است که وانمود می کند  .

به همین سادگی بنده خیلی زودتر از خانم مارپل و پوآرو و شرلوک هولمز می توانستم قاتل را پیدا کنم .


این خاطره بی ربط را به این علت برایتان تعریف کردم که مقدمه ای باشد برای اینکه  اگر دلتان برای فیلم ها و سریال های زیر خاکی قدیمی تنگ شده است ، به این سایت مراجعه کنید .

اگر آدم خاطره بازی باشید ، نوستالژیک تی وی بدون شک ساعت ها مشغولتان خواهد کرد . از فیلم و سریال و کارتون ایرانی و خارجی گرفته تا کلیپ و مستند و آهنگ نوستالژیک همه چیز در نوستالژیک تی وی یافت می شود .

نمی دانم شاید شما هم با دیدن یک همچین کلیپ هایی مثل من نم اشکی به گوشه چشمتان بدود و با شور و شوق از تماشای بالتازار و زبل خان ، کودکانه ذوق کنید .

خوشبختانه نوستالژیک تی وی کاملا رایگان است و اگر دلتان خواست می توانید با کمک مالی این سایت را در ادامه این راه دشوار ولی ارزشمند حمایت بفرمایید .

از امی عزیز به خاطر معرفی نوستالژیک تی وی یک دنیا ممنونم ...



نظرات 11 + ارسال نظر
پروین سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 06:08

بابک جان
ببخشید بی ربط به این پستت است، اما من یکشنبه که از خانه رفته بودم بیرون انقدر هوا سرد بود (28- درجه) که جرات نکردم راهم را کج کنم و بروم عکس سلفی بیندازم. فردا هم دوباره قرار است برویم زیر سی درجه. زندگی نداریم بخدا!! ددلاین ِ فرستادن عکسها پنج شنبه است؟
فکر کنم آخرش هم باید با یکی از سنجاب ها عکس بیندازم. بدبختی این است که این بینواها هم از سرما معلوم نیست توی کدام سوراخی چپیده اند.
فکر کنم آخرش با یک روزنامهء کانادایی در دست عکس بیندازم!!

پروین سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 06:09

ببخشید یادم رفت: هورااا .... اول

پروین سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 06:12

و اما بعد
در رابطه با پست قبلی ات، الهی شکر که آشتی کردند با هم طرفین دعوا. اما بنظر من نقد توهین آمیز غیراخلاقی است، اما غیرقانونی نه. اگر منع بگذاریم برایش مبتلا به سانسور میشویم.
این بود خلاصهء انشای ما دربارهء آزادی بیان

ممنون پروین خانم عزیز

لئونارد سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 07:52

میگم شما وقت کردی کمی از خودت تعریف کن
این حس تمجید از خود توی اکثر پست هاتون موج میزنه از تریپ برداشتنون تو پستی که میخواستید باجناق رو نصیحت کنید و این که همیشخ قاشق محبوب خانواده در کودکی دست شما بود تا علاقه مانی به شما و کلا توی 90 در صد مواقع یا نقش دانای کل ماجرا رو به عهده دارید یا شده در حد یه اشاره همیشه سر نخ و کلید داستان با دستان پر توان شما باز میشه

مرسی دوستم
همه آدمها درصدی خودشیفتگی دارند
خودشیفتگی به نظرم اصلا هم بد نیست اگه افراطی نباشه
آدمی که برای خودش احترام قائل نیست و خودش رو دوست نداره یا شیفته دیگران میشه یا دچار افسردگی
اگر از نظر شما اشکالی نداشته باشه من هم خودم رو دوست دارم
اما مثال هایی که آوردید ربطی به خودشیفتگی نداشت
نصیحت کردن دیگران رو میشه به خود بزرگ بینی ربط داد
اینکه قاشق محبوب کودکی دست من می افتاد خوش شانسی بود
و اینکه مانی منو بیشتر دوست داره محبوبیت رو نشون میده
ممنون از کامنتت

صبا سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 08:46

خیلی باحال بود! روش تشخیصتون میگم

ممنون

افروز سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 08:59

چه سایت خوبی ممنون از تو و دوستمون برای معرفیش کلی کار دارم با این سایت منم اکثر اوقات درست حدس میزدم ولی نه از این روش واقعا شگرد هوشمندانه ای داشتی این حرف ربطی به پستت نداره ولی تو دوبلور خوبی میشی از اینایی که باید نقش قاتل ها رو دوبله کنن

دست شما درد نکنه
الان تعریف کردی مثلا ؟

نیره سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 10:34

خیلی سایت جالبیه ممنون بابت معرفی

قربان شما

سکوت سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 10:58

میگم با این شم کارآگاهی که داشتین واقعا حیف شدینا
الان ما باید خواننده وبلاگ مثلا در بند شدگان باشیم و از خاطرات کارآگاه بابک فیض ببریم

دریا سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 11:20

چقددددر جالب... خیلی هوشمندانه و غافلگیرانه بود. خنده م بند نمیاد

سپاس

زهرا.ش سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 12:22 http://surgicaltechnologist.persianblog.ir

چقدر جالب!
اگر شرولک هولمز رو دوست داشتین سریال شرلوک که شبکه بی بی سی ساخته رو از دست ندین.
تا به حال سه فصل و هر فصل سه اپیزود ساخته شده و فوق العاده جذابه!از لحاظ انتخاب بازیگر و داستان پردازی خیلی قویه!

ممنون
حتما می بینم

فرگل سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 15:46

دریا هم جز عکس سلفی با مکان هست؟! من عکسی که خوب باشه ندارم

آره . چرا که نه ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد