جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی
جوگیریات

جوگیریات

بابک اسحاقی

اندر احوالات بانکداری تمام الکترونیک

جمعه دو هفته قبل که با دوستان دوران دبیرستان قرار داشتیم حدود ساعت 9  صبح رفتم عابربانک پول بگیرم . آقا مهدی دوستم توی ماشین نشسته بود و آمپر بنزین هم روی خانه آخرش بود . قبلا هم گفته بودم که وسواس شدیدی روی تمام شدن بنزین ماشین دارم و از ترس تمام کردن بنزین همیشه وقتی آمپر بنزین به خانه آخر می رسد مضطرب می شوم . پول همراهم نبود و برای پول بنزین ناچار بودم از عابر بانک پول بگیرم .

کارت را در عابر بانک گذاشتم و مبلغ را وارد کردم . عابر بانک حدود دو دقیقه عبارت "لطفا منتظر باشید" را نشانم داد و دست آخر اظهار تاسف کرد و کارتم را پس داد ولی پول نداد .

همان لحظه اسمسی از بانک سامان به گوشی آمد به این مضمون که دویست هزارتومان از حساب کسر شده است . البته قبلا هم این اتفاق افتاده بود ولی بلافاصله اسمس اصلاحی می آمد و پول به حساب بر می گشت . به عابر بانک کناری رفتم و دوباره کارت را وارد کردم و مبلغ را زدم و اینبار فرمودند :" مبلغ بیشتر از سقف برداشت روزانه است" و پول نداد . یعنی آن دویست هزار تومانی را که عابر بانک قبلی نداده بود محاسبه شده بود و امکان برداشت مبلغ جدید وجود نداشت . حدودا چهل هزار تومان در کارت دیگرم پول بود که به ناچار آن را برداشتم و برای اینکه آقا مهدی معطل نشود سوار ماشین شدم و رفتیم .


فردای آنروز، شنبه به همان بانک مراجعه کردم و خدا را هزار مرتبه شکر که این اتفاق در بانک نزدیک خانه ما افتاده بود نه بانکی که از ما دور باشد . مسئول باجه گفت که معمولا طی بیست و چهار ساعت پول به حساب بر می گردد و من گفتم که دقیقا بیست و پنج ساعت گذشته و ایشان هم خیلی راحت حرفشان را عوض کردند و گفتند بعضی وقتها هم چهل و هشت ساعت می شود .

روز یکشنبه دوباره به بانک رفتم و به آقای مسئول مربوطه گفتم که چهل و هشت ساعت گذشته و پول برنگشته که گفت چون سرش شلوغ است باید شماره بگیرم و در نوبت بایستم . نیم ساعتی گذشت تا نوبت به من رسید . کارت شناسایی ام را گرفت و رول پرینت شده عابر بانک را با دقت ملاحظه کرد و رفت پیش رئیس بانک . پیش خودم فکر می کردم امروز ماجرا تمام می شود اما کور خوانده بودم . آقای رئیس بانک نگاهی به من انداخت و شبیه بازجویان ساواک پرسید جمعه صبح چه ساعتی ؟ گفتم : حدود 9 صبح

بعد پرسید : یکبار یا دوبار کارت زدید ؟ گفتم : پول که نداد مجبور شدم با عابر بانک کناری هم مجددا امتحان کنم که آن هم پول نداد . کم مانده بود بپرسد : پول را برای چی می خواستی و این حرفها

بعد هم گفت باید بروم از بانک سامان پرینت حساب بگیرم که پول از حسابم کم شده است . اسمس را نشانش دادم که خندید و گفت : آقای عزیز من که نمیتونم گوشی شما رو بفرستم تهران باید پرینت حساب رو بفرستم و تازه دوزاریم افتاد که این رشته سر دراز دارد یعنی با گرفتن پرینت هم داستان تمام نخواهد شد .

دوشنبه صبح رفتم بانک صادر کننده کارت و با ارائه کارت شناسایی و توضیح ماجرا پرینت ممهور شده بانک را گرفتم و مجددا برگشتم به بانک و پرینت را دادم . یک فرم عریض و طویل شامل نام نام خانوادگی شماره ملی و نام پدر و شماره شناسنامه و آدرس و شماره موبایل و ساعت و تاریخ و مبلغ مفقود شدن پول پر کردم و آقای متصدی گفت که همین امروز آخر وقت فرم را به تهران می فرستند . پرسیدم : چقدر طول می کشد تا پول به حسابم بر گردد ؟ گفت چهار تا پنج روز اداری

مخم داشت سوت می کشید . 

پرسیدم یعنی این عابربانک مکانیزه شما راهکاری ندارد که معلوم شود پول از حساب من کم شده ولی پرداختی انجام نشده است ؟ گفت : مشکل از عابر بانک نیست و این ایراد به شبکه شتاب مربوط است نه عابربانک ایشان .

ترس برم داشته بود نکند شعبه تهران هم حرف مرا باور نکند و کار به ویدیو چک و بازبینی دوربین های امنیتی بکشد ؟

آقای متصدی گفت که شعبه مرکزی در تهران باید موضوع را بررسی کند و حواله بزند به بانک سامان و بانک سامان پول را به حسابم برگرداند . یک بروکراسی مطول و مزخرف اداری که معلوم نیست معلول ندانم کاری و بی فکری کدام زحمت کش پدرآمرزیده ای است .


به هر حال تکنولوژی معایبی هم دارد . وقتی می توانی راحت و آسوده با فشار چند دکمه کلی کار بانکی را پشت کامپیوتر خانه ات انجام بدهی و کلی در وقت و انرژی شما صرفه جویی بشود یک وقت هایی هم اینطوری می شود و کار به خنسی می خورد ناچار می شوی کلی وقت و انرژی بگذاری و تاوان ایرادات سیستم را بپردازی .


امروز صبح اسمسی از بانک سامان آمد که مبلغ 2017452 ریال به حسابم واریز شده است .

دویست هزار تومان خودم به علاوه هزار و هفتصدو چهل و پنج تومان و دو زار سود این چند روزه 

یعنی با این هزار و هفتصد و خورده ای قرار است هزینه سه بار رفت و برگشت به دو بانک و مرخصی بدون حقوق و اتلاف وقت بنده جبران شود . تازه اگر این حساب سود روز شمار نداشت که از همین هزار و هفتصد تومان هم خبری نبود .

حالا اینکه این سود را کدام یک از دو بانک تقبل کرده بماند . داشتم فکر می کردم اگر یک وقت یک بنده خدایی تمام دارایی اش همین دویست هزارتومان باشد و شدیدا گرفتار و نیازمند این پول و عابربانک پولش را بخورد یا حین سفر توی یک شهر غریبه همچین اتفاقی برایش بیفتد چه خاکی باید به سرش بکند ؟




نظرات 24 + ارسال نظر
رضوان دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 00:50

خب خداروشکر که پولت برگشت
اون بیچاره هم کاری نمیتونه بکنه،مطمئنن خاک بر سر بوده که یه همچین اتفاقی براش افتاده!!!
آقا این که کارت خودت بود

من قبلا چن بار با کارت مادر شوهرم درگیر شده بودم مثلن کارتو میزدم دستگاه شتاب کارتو میخورد و پس نمیداد حالا بانک چی میگفت؟؟؟فقط صاحب حساب باید بیاد!!!
اصن یه قوانین مسخره و مزخرفی داریم که نگو!!!!

پونی دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 00:52 http://pppooonnnyyy.blogfa.cm

چه سخت
پارسال دم عید بانک مسکن چند صد هزارتومنمو خورد تا 7-8 فروردین دنبالش بودمو به زور گرفتم اون موقع این اتفاق نه چندان اتفاق برای خیلیا پیش آمده بود!
آخر سال مهمه موجودی ها

پروین دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 05:36

برای اینکه لعنتی ها بناشون بر اینه که طرفی که آمده و اعتراض میکند دروغگوست مگر اینکه خلافش ثابت شود X:(

مریم گلی دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 07:45

باز خدا رو شکر کن بابک جان که پولت برگشت ... همین اتفاق برای یکی از همکارام افتاده بود البته مشابه این اتفاق که عابر بانک پولشو بهش داده بود ولی تا اون خواست پولو ورداره یخورده طول کشید و دستگاه پولو دوباره کشید داخل ... خلاصه این بنده خدا هر چه قدر تلاش کرد آخرش هم موفق نشد این قضیه رو ثابت کنه و دویست تومنش معلوم نیست این وسط گیر کی اومد...

هورام بانو دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 08:22

هر دم از این باغ دمی میرسد

سهیلا دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 08:35 http://rooz-2020.blogsky.com/

من ازاینکه گذرم بخوره به بانکها و ادارات دولتی و اینا بشدت بیزارم...ازبس آدمو سرمیدوانن.کاری میکنه دورازجون شما اجدادمون جلوی چشممون رژه برن ....والا بوخودا بااون نوناشووون....

سکوت دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 09:41

این بلا یکسری هم سر من اومد. من هم حدود دو سه روز درگیر این ماجرا و گرفتن پرینت از بانک مبدا بودم. خدا رو شکر که آقای ریس بانک خیلی مودب بود. البته اینجا سیستم نامه نگاری و این دنگ و فنگ ها نبود. رئیس گفت ما باید موجودی بانک رو چک کنیم در صورتیکه این مبلغ مازاد بود توی حسابها مشخص میشود که واقعا پولی برداشت نشده وگرنه شاید پول با فاصله زمانی زیاد از دستگاه خارج شده و یه نفر دیگه پول رو گرفته.

نینا دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 10:15

اینجاست که میگن سبدی از کارتهای و حسابهای بانکی داشته باشید منوط به این که رمزشون یادتون نره

رها دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 10:17

خاطره بدی دارم از این سیستم گاگولی
سال 85 یا 86 کرایه خونه دانشجویی ماهانه نفری 25 هزار تومان بود. سی هزار تومان تو کارتم بود ، کار ت کشیدم پول نداد ولی از حسابم کسر شد.اون موقع هم که موبایل و اس ام اس بازی نبود، رفتم بانک دیگه چک کردم موجودی نداشت، الان این پست رو خوندم یادم اومد اون چندروز چقد استرس داشتم، زنگ زدم به خوونواده م و کلی توضیح که اینجوری شده و کرایه خونه م مونده...کلی این در و اون در زدن ،یکماه! طول کشید تا پول به حسابم برگشت!
خدا لعنتشون کنه! همین!

محسن باقرلو دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 10:58

واست تعریف کردم که ، من و مریم 28 اسفند در آخرین ساعات کاری کشور قبل تعطیلات عید رفتیم بازار موبایل دو تا گوشی خریدیم و نزدیک دو تومن کارت کشیدیم ، از حساب من کم شد و به حساب فروشگاهه نرفت ! تو فقط حس و حال و قیافهء منو تصور کن اون لحظه !!!

محسن باقرلو دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 11:00

با ممد حسین جعفری نژاد ام
یه خاطره مشترک این مدلی داریم !!

محسن باقرلو دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 11:00

هرررررررررررررررررررررربرت !

سمیرا دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 11:17 http://nahavand.persianblog.ir

سیستم بانکیمون علی رغم همه ادعاهای تبلیغاتی رسانه ایش اوضاع وخیمی داره! من خیلی وقتها اصلا یادم میره برم پیگیری کنم ببینم پوله به حسابم رفته یانه؟!

جعفری نژاد دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 12:53

زیر گل برن با این سیستم بانکداری الکترونیکشون به حق پنش تن

اصلن "عن در احوالات بانکداری الکترونیکشون" که واسه آدم نه آبرو می ذارن نه اعصاب

(خااااک عالم. چقدر رفتار و گویشم داره شبیه این خانوم تیراجه می شه. باس یه کم دوستیم رو باهاش مدیریت کنم داغون تر از این نشم یه وخ)

محسن باقرلو دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 13:12

مجدد هرررررررررررررررررررررربرت !

سمیرا دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 13:34

کی بود به رفیق من گفت بالای چشمات ابروئه؟! جناب جعفری نژاد داشتیم؟!

h r دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 14:31 http://bidarbaash.blogsky.com/

ممنون

ارادت

مهناز سه‌شنبه 6 آبان 1393 ساعت 09:25 http://www.mahnaz-daneshjoo.blogfa.com

سلام
باز خوب است برای شما 5 روزه کارتان درست شد. چند سال پیش شبیه همین اتفاق برای پدرم افتاد و قریب به یک ماه طول کشید تا 80هزار تومانش به حسابش برگشت آن هم بدون سود!
ما هم نتیجه گرفتیم برای برداشت پول از عابر بانک تا سرحد امکان از عابربانکی استفاده کنیم که کارتمان از آن بانک صادر شده است. اینطوری حداقل از این بانک به آن بانک رفتن ندارد.

زهرا سه‌شنبه 6 آبان 1393 ساعت 16:42 http://maard.blogfa.com

اوه اگه واقعا این اتفاق برا یکی تو غربت بیفته که ... الفاتحه...

پریسا سه‌شنبه 6 آبان 1393 ساعت 19:02

خانم مریم گلی ، اینقدرها هم که میفرمایید سیستم بانکی بی درو پیکر نیست . از زمانی که ATM پول رو بیرون میده شما در حدود یک دقیقه فرصت داری که پول رو برداری و در غیر این صورت پول به داخل دستگاه و یک کاست مجزا کشیده میشه .
کارمندای بانک هر روز صبح اولین کاری که میکنن کنترل موجودی ATM و مقدار اسکناسها و ... و البته کنترل همون کاستی که عرض کردم هست . خیالتون راحت ، اون پول تو جیب بانک نمیره !

افروز چهارشنبه 7 آبان 1393 ساعت 14:08

صابونش به تن من هم خورده در آخرین روزهای اسفند ماه همین امسال توی یه لباس فروشی پول از حساب من کم شد و به حساب مغازه دار نرفت آخرشم رفت تو جیب بانک پارسیان....

سرزمین آفتاب چهارشنبه 7 آبان 1393 ساعت 18:36 http://sarzamin-aftab.blogsky.com

خاک ایرانی !!

نیره پنج‌شنبه 8 آبان 1393 ساعت 20:30

اینکه خوبه
خودپرداز صدتومن منو کسر کرد بعدا گفتن خودت گرفتی یا یکی بعدش با کارتت اومده گرفته
دستم به هیچ جا بند نشد. یکماه هم معطل شدم بعدش بی خیال شدم.

سارا پنج‌شنبه 8 آبان 1393 ساعت 21:17 http://haleman

حالا من معمولا دیگه چک نمیکنم به حسابم برگشته یا نه با سلام و صلوات رد میکنم قضیه رو
بعد همیشه به ما میگن اگه بعد 72 ساعت برنگشت بیاید اطلاع بدید
دیگه بعد 72ساعت کی میدونه چی شده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد